ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
     
 

توضیحاتی پیرامون پیام یک خواننده

خبر برای عموم است

نه برای اهل فن و تخصص!

 
 

 در شماره 6 دیماه و در شرح عکس ستون اخبار منتخب اقتصادی، شرحی نوشته بودیم درباره قیمت گوشت. در این شرح عکس، هم به گرانی گوشت پرداخته شده بود و  هم به فارسی حرف زدن مقامات. از جمله نوشتیم:

«....اما مصاحبه رئیس مرکز اصلاح نژاد دام در وزارت جهاد کشاورزی هم خواندنی است. هم استدلالش و هم فارسی خنده دارش. بخوانید:

90 در صد گوشت قرمز از تولیدات داخلی و مابقی از طریق واردات تامین می شود. نرخ دام زنده (؟) از ابتدای سال 93 تا چند ماه اخیر تغییری نداشته است و در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده سبک با کیفیت (!؟) 14 هزار تومان است که با احتساب سود مغازه دار حداکثر باید کیلویی 34 هزار تومان به فروش برسد. فعلا هر کیلو لاشه 28 هزار تومان و هر کیلو شقه بدون دنبه 40 و در برخی مناطق و قصابی ها تا 50 هزار تومان است. نرخ هر کیلو دام سنگین (منظورش گاو و گوساله است) 12 هزار تومان است اما با قیمت 32 هزار تومان در قصابی ها عرضه می شود. ( خلاصه که داستانی است که فارسی حرف زدن مقامات و مسئولین و حکایتی است گرانی و دلال بازی ها)

یکی از خوانندگان پیک نت که ظاهرا با امور دام و کشتار نیز آشناست، با تاکید بر این که این روزنت را با علاقه می خواند و به آن نیز علاقمند است، برای ما نوشته است:

«شب  گذشته  دور از جان شما، دچار بیخوابی ناشی از خبرهای بد جورواجور شدم . از گورخوابی بیخانمان ها در شهریار تا گسترش آنفولانزای پرندگان در جای جای  ایران  وهمچنين  کشف و رسانه ای شدن رانت خواری های  جدید بد جوری خواب را از سرم پراند . در جستجوی  اینترنتی  شبانه،  مقاله پیک نت درمورد گوشت و قیمت و دلال بازی آن علاوه  بر بی خوابی منقلب هم شدم .منقلب و متاسف  ازبی اطلاعی نویسنده  مقاله از اصطلاحات قصابی  و کشتارگاهی درایران، آنهم در این سایت  وزین وپر طرفدار.امیدوارم  این مقالات عامی و تخصصی با دقت  بیشتری  نوشته  شود .

اصطلاحات مسئول  امور دام تخصصی  و کاملا درست است.خرید دام به صورت  زنده بوده و (زنده قپان) پس از کشتار به صورت لاشه به قصابی ها عرضه می شود.دام سنگین منظور گاو و دام سبک با کیفیت  منظور گوسفند  نر کمتر از یکسال است .»

دو کلام با این خواننده گرامی:

 

دوست عزیز! فرق است میان بولتن اختصاصی با روزنامه. روزنامه برای همگان منتشر می شود و بولتن برای خواص. مگر همه چوبدار و گله دارند که اصطلاحات مورد اشاره شما و آن مقام مسئول را بدانند؟ کار روزنامه اینست که وقتی یک مقامی از این اصطلاحات استفاده می کند، در پی نوشت برای خواننده آنها را تعریف کند. آن مقام هم اگر درک کند که برای عموم مردم حرف می زند و نه دامداران و پای قپانی ها، آنوقت به جای اصطلاحات تخصصی از زبانی استفاده می کند که عامه مردم متوجه شوند بالاخره گوشت گوسفند یا گاو زنده و سر نبریده چقدر است و گوشت سر بریده و پوست کنده که در قصابی ها فروخته می شود چقدر! بحث ما همیشه این بوده و هست که مقامات حرفی بزنند که همه مردم متوجه شوند نه همکاران و اهل حرفه ایشان. نمی شد به جای "دام سنگین" همانطور که ما در دو نیم دایره نوشته ایم از اسم گاو استفاده می شد؟ "دام زنده و با کیفیت" یعنی چه؟ واقعا به خودتان پاسخ بدهید که مردم از "کیفیت" در این جمله چه باید بفهمند؟

این مشکل در میان مقامات تقریبا همگانی است. از رهبر تا فلان نماینده و یا فلان کارگزار قضائی و یا فرماندار و مدیرکل. هر کس برای خودش آب نکشیده حرف می زند.

 

شما نگاه کنید و دقت کنید به این خبر زیر که همین پنجشنبه از سوی خبرگزاری ایرنا منتشر شده است:

« حامد مظاهریان در نشست هم‌اندیشی استادان، مدیران و صاحبان صنعت ساختمان با اشاره به اینکه ایران در مقام یازدهمین کشور در ساخت بناهای بلند در کل دنیاست، افزود: بناهای بلند واقعیت امروز شهرهای معاصر هستند که به دلیل استفاده حداکثری از زمین و منابع و تاسیسات به عنوان یک راهکار حل مشکلات شهری پیش روی کارشناسان و صاحب نظران و در عین‌حال، دست‌اندرکاران ارشد قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا، شهرنشین هستند و این آمارها در ایران به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. وی عنوان کرد: هبیتات که در ماه‌های گذشته در اکوادور با حضور وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده ایران و سایر کشورهای دنیا برگزار شد، پیامدهای روشنی داشت که با بندهای مختلفی که تمامی کشورهای دنیا بر روی آن به جمع بندی رسیدند دورنمای جمعیت شهرنشین و شهرهای آینده را برای ۲۰ سال آتی ترسیم کرد و ایران نیز به آنها پایبندی نشان می‌دهد و موارد متعدد آن را در دستور کار شهرهای خود قرار خواهد داد.»

 

انصاف بدهید، اکثریت خوانندگان این خبر فکرنمی کنند این هپیتات 3 شاید همان بیماری هیپاتت 3 باشد که می کشد؟ معاون وزیر برای عده ای متخصص صحبت کرده، روزنامه و خبرگزاری که این خبر را برای عموم منتشر می کند وظیفه اش چیست؟

معاون وزیر توضیح نداده، خبرگزاری نباید می نوشت که منظور این هپیتات چیست و ماجرای کنفرانس اکوادور چه بوده؟  پر نویسی و پر کردن ستون و صفحه که نامش نمی شود خبرنگاری و اطلاع رسانی. روی اینترنت رایج است اطلاع رسانی های بی سر و ته، اما در روزنامه ها و خبرگزاری ها چرا؟ و اگر گفته نشود و نوشته نشود این مشکلات، چگونه حل می شوند؟ و یا به آنها توجه می شود.

 

ما خبر بالا را با هدف عامه فهم کردن خبر، اینگونه منتشر کردیم:

 

رویدادی مشابه جنگ اول و دوم جهانی

70 درصد جمعیت ایران

در شهرها جمع شده اند!

 

تخلیه روستاها و هجوم به شهرهای ایران نه تنها در تاریخ ایران، بلکه در میان بسیاری از کشورهای جهان کم نظیر و شاید بی نظیر است. این گونه هجوم معمولا در طول یک جنگ دراز مدت و پس از پایان آن در کشورها رخ میدهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا، شهرنشین هستند اما این آمار در ایران به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

 

به تلگرام پيك نت بپيونديد:

https://telegram.me/pyknet


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 دی

 
 

اشتراک گذاری: