ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سماری تلفنی و اینترنتی

بازار داغ

اجناس دست دوم در ایران

 
 
 
 

چه تعداد از مردم، با خرید و فروش وسائل دست دوم درایران زندگی می کنند؟ آمار دقیقی در دست نیست اما یک محاسبه سرانگشی توسط روزنامه شهروند نشان میدهد که در ١٠سال گذشته این جمعیت  سه برابر شده است.

طبق آمارها ٢٢میلیون و ١٨٥هزار خانوار داریم كه از فروش کالاهای دست‌ دوم مانند کمد؛ فرش؛ یخچال و... حدود ٢١هزار‌میلیارد تومان به ‌دست می‌آورند. حالا خرید سمساری‌ ها و خریدهای اینترنتی را به آن اضافه کنید تا نقش خرید دست دوم در اقتصاد خانواده ها و واسطه ها را بیشتر درک کنید.

یک فروشگاه در‌ سال۹۲ مدعی شد روزانه ۲هزار فروش کالا با متوسط قیمت ۶۰۰هزار تومان و روزانه یک‌ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان درآمد دارد که رقم ماهانه آن به ۳۶میلیارد تومان می‌رسد، امروز برآورد می‌شود فروشگاه اینترنتی بطور متوسط ۵هزار سفارش در روز دریافت می‌کند که به راحتی می‌توان گفت چندین برابر پول ردوبدل شده در بسیاری از مغازه‌های سنتی قلب پایتخت است. 

عده‌ای با این باور که با پرداخت پول کمتر کالای مناسبی تهیه می‌کنند به این بازار رونق می‌دهند و گروهی نیز دچار تنوع‌ طلبی شده و کالاهایی با عمر مفید راه به این بازار می‌یابند و بین چند خانوار دست ‌به ‌دست می‌شوند تا از رده خارج شوند.

البته این تنها مختص ایرانیان نیست، چون بررسی‌های بین‌المللی از آمارهایی روایت می‌کنند که در آنها زنان سهم ٦٥درصدی و مردان سهم ٢٥درصدی در خرید کالاهای دست دوم را در دنیا دارند.

خرید‌های اینترنتی از خریدن بلیت کنسرت و قطار، کتاب و پکیج‌های آموزشی شروع می‌شود تا لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، عطر و لوازم یدکی خودرو. فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاه‌های کاملی هستند؛ از آن دست فروشگاه‌هایی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آنها پیدا می‌شود، البته در این بازار کالاهای دست ‌دوم خوب رخنه کرده‌ و بیشتر از کالاهای نو مشتری دارند.

کالاهائی که زیر 200 هزار تومان باشند باید هزینه دریافت را مشتری بپردازد اما بالای 200 هزار تومان هزینه پیک و پست هم ندارد.

گفته می شود یکی از فروشگاه‌های اینترنتی پردرآمد ایران ١٥میلیون دلار قیمت دارد. به عنوان مثال میزان تراکنش‌های شاپرک در‌ سال ٩٤ تا بهمن‌ ماه به بیش از ٩٤هزار‌میلیارد تومان رسید، رقمی که نسبت به کل تراکنش‌های ‌سال ٩٣ در این شبکه ٤٢هزار‌میلیارد تومان افزایش داشته است. میزان تراکنش‌های خرید اینترنتی در‌ سال ٩٣ به ٥٢هزار‌میلیارد تومان رسید که رقم قابل‌توجهی بود، البته با کناره‌گیری دولت از این بازار حجم تراکنش‌ها به ٩٤هزار‌میلیارد تومان رسیده است که می‌توان پیش‌بینی کرد تا پایان‌ سال جاری از صدهزار‌میلیارد تومان بگذرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 دی

 
 

اشتراک گذاری: