ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ناتو و شانگهای

دو دلبری که محل اردوغان نمی گذارند

استانبول - بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

بدنبال ابراز تمایل اردوغان به پیوستن به پیمان شانکهای، دبیر کل ناتو در مصاحبه ای با روزنامه "حریت" گفت:

" ما در سایه پشتیبانی از یکدیگر وبا حضور در پیمان (ناتو) در دفع خطرات قوی تر می شویم. حمله به یک عضو ناتو به مثابه حمله به کل کشورهای عضو می باشد و قدرت و موفقیتمان را به این اصل مدیون هستیم. من بطور قطع  معتقدم ترکیه هرگز قدمی در جهت تضعیف ناتو ( دفاع مشترک در مقابل تهدید و تهاجم به یک کشور عضو) گام بر نخواهد داشت.      

وی در خصوص صحبت بر سر خرید سیستم ضد هوایی "اس-400" روسیه از جانب ترکیه نیز گفت:

"اینکه یک کشور عضو (ناتو) تمایل به خرید و سفارش چه نوع تجهیزات نظامی داشته باشد تماما در اختیار و اراده آن کشور عضو می باشد، ولی ما همواره متمرکز و موکد بر خرید تسلیحات و تجهیزاتی هستیم که کارآیی و تناسب با سیستم سایر اعضای ناتو داشته باشد. ناتو همواره پشتیبان و حامی تصمیمات مشترک در خصوص هماهنگی نیروها - همچون تقویت دفاع هوایی ترکیه با سیستم هوایی پاتریوت و سامانه های مشابه- می باشد. چرا که این هماهنگی (سیستم ها) برای ناتو اهمیت کلیدی دارد. 

دبیر کل ناتو در مصاحبه اش با روزنامه حریت به آرایش نظامی ناتو در دریای سیاه اشاره و اظهار داشت: "در خصوص تاسیس یک واحد نظامی چند ملیتی به قصد آموزش و به رهبری رومانی در دریای سیاه  به توافق رسیدیم. در مورد تقویت قوای ناتو در آسمان و آبهای دریای سیاه توافق حاصل شد. در دیدار امروز با اردوغان در این مورد (تقویت نیروهای ناتو در دریای سیاه) نیز گفتگو کردیم!

به موازات و بدنبال گردهمایی ناتو در استانبول و دیدارها و بیانات  رد و بدل شده بین اردوغان و دبیر کل ناتو، "رشید عالم اف" دبیر کل سازمان همکاری شانگهای نیز با اشاره به تقاضای ترکیه و یادآوری تقاضای مشابهی از جانب سوریه و اوکرایین اظهار داشت: "در خصوص گسترش سازمان همکاری شانگهای عجول نیستیم. هم اکنون در حال رسیدگی در مورد عضویت دو کشور پاکستان و هندوستان هستیم.  برنامه ها و تصمیماتی داریم و در سکونت و آرامش در حال تحقق آنها هستیم." 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 آذر

 
 

اشتراک گذاری: