ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 مهر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سنگی که جنتی به چاه انداخته

آرام و قانونی

مینو خالقی به مجلس می رود!

 
 
 
 
 

 

رد صلاحیت مینو خالقی منتخب سوم اصفهان، پس از اعلام نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان عملا به اره ای در گلوی این شورا تبدیل شده است. اره ای که نه می توان آن را فرو داد و نه می توان آن را بیرون کشید. این سنگی است که احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در چاه انداخته و حالا صدتا عاقل جمع شده اند تا بلکه آن را از چاه در آورند. خالقی هم می توانست مثل بقیه منتخبان مجلس دهم، در مجلس حضور یابد و سر و صدائی هم به پا نشود و خود وی هم در دوران پس از انتخابات نشان داده که تا چه اندازه سیاستمدار و خود دار و صبور است و سنجیده عمل می کند.

مجلس یک استفساریه تهیه کرد تا بلکه سفره این ماجرا را جمع کند، اما شورای نگهبان این استفساریه را رد کرد و به آن ایراد گرفت. روز گذشته علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس در همین ارتباط گفت:

شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفته و گفته بود در قسمتی از آن ابهام وجود دارد که آن ابهام برطرف شد. همچنین شورای نگهبان در بخش دیگری گفته بود این مصوبه برخلاف اصل 99 قانون اساسی و تفسیر آن است.

کمیسیون شوراها در بررسی مجدد این استفساریه که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود این دو ایراد را رفع کرد؛ هم رفع ابهام شد و هم اضافه شد که با توجه به قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب 78 که در آن تصریح شده هر رد صلاحیتی باید فرصت اعتراض داوطلب و پاسخ شورای نگهبان را داشته باشد، شورای نگهبان می‌تواند درباره صحت انتخابات یک حوزه اظهار نظر کند و طبیعتا بعد از انتخاب یک کاندیدا به وسیله مردم امکان رد صلاحیت وجود ندارد و اگر مدرک جدیدی هم پیدا شده باشد، طبق ماده 30 قانون آئین نامه داخلی باید به مجلس ارسال شود تا در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها به آن رسیدگی شود.

 اصلاحات اعمال شده در این استفساریه با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون شوراها انجام شد و حالا این احتمال وجود دارد که مصوبه امروز مجلس به تایید شورای نگهبان برسد اما اگر شورای نگهبان هم این مصوبه را رد کند قاعدتا مجلس بر نظر خود اصرار می‌کند و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

البته این مصوبه ناظر به آینده است و صرفا به خاطر موضوع خانم خالقی نیست ولی احتمالا مشکل ایشان را هم حل می‌کند.

حقوقدانان می‌گویند همیشه استفساریه عطف به ماسبق می‌شود زیرا قانونگذاری جدید نیست بلکه همان قانون قبلی است و فقط برداشت جدیدی از آن صورت می‌گیرد لذا این مصوبه هم به طور خودکار عطف به ماسبق می شود و احتمالا زمینه ورود خانم خالقی به مجلس را فراهم می‌کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 مهر

 
 

اشتراک گذاری: