ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با دبیر شورای عالی فضای مجاری

فضای مجازی

جدی ترین فضا در ایران شده
 
 
 
 

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی «ابوالحسن فیروز آبادی» در یک مصاحبه که خلاصه آن را می خوانید  اطلاعات تازه ای را درباره کاربران شبکه های اجتماعی در ایران ارائه داد. او گفت:

بالغ بر ۱۰۰ هزار کانال توسط ایرانی ها در این شبکه ایجاد شده است.  در همین حال در طول یک شبانه روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در کانال تلگرام تولید می شود.

به طور متوسط هر مطلب حدود ۵۰۰ هزار بار در روز دیده می شود و برخی از کانال ها بیش از یک میلیون عضو دارند.

ایرانی‌ها چندین میلیون فالوئر در صفحات اینستاگرام دارند و بسیاری از این صفحات در ظرف ۲۴ ساعت بیش از دو تا سه هزار کامنت می گیرند. برخی اخبار در این شبکه که حتی جزو اولین های شبکه های اجتماعی نیست بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لایک می خورد.

۴۰ میلیون گوشی هوشمند و۴۰ میلیون کاربر داریم.

هر پدیده مبتنی بر فناوری که وارد کشور می شود برای تامین نیازهای مردم بوده و به سرعت تبدیل به صنعت شده و وارد بازار می شود. ورود شبکه های اجتماعی به ایران نیز با همین اهداف است.

البته استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران متعادل نیست. در جامعه غربی در شرایطی شبکه های اجتماعی وجود دارند که تیراژ روزنامه ۸ تا ۱۵ میلیون است اما در ایران تیراژ روزنامه ها به ۸۰ هزار هم نمی‌رسد.

برآوردها نشان می‌دهد که ۱۰ میلیارد دلار گوشی هوشمند در دست مردم است و ۲۰ میلیارد دلار نیز تجهیزات مخابراتی برای این بخش سرمایه گذاری شده است. با توجه به این میزان سرمایه و ارزش اقتصادی نباید از شبکه های اجتماعی تنها برای سرگرمی استفاده کرد.

مهمترین موضوع در شبکه های اجتماعی نظام اعتماد است به نحوی که مردم بتوانند به این بخش اعتماد کرده و ازخدمات داخلی استفاده کنند.

از سال گذشته تاکنون میزان چشمگیری مطالب غیر سرگرمی در شبکه اجتماعی تلگرام دیده می شود به طوری که تا سال گذشته ۱۰ درصد فضای تلگرام را محتوای خبری تشکیل می دهد اما امروز این رقم به ۲۴ درصد سیده است. در تلگرام شاهد عملکرد خوب نخبه های رسانه های خبری بوده ایم که این موضوع باید در سایر حوزه ها از جمله آموزش نیز انجام شود.

استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی چه آنهایی که فیلتر شده و چه آنهایی که فیلتر نشده است بیش از اندازه بوده و بخش عمده آن با اهداف ملی ما سازگای ندارد اما با این وجود نمی توان از استفاده آن صرفنظر کرد.

معتقدیم باید مشابه شبکه اجتماعی تلگرام را در داخل کشور داشته باشیم. در این زمینه جلساتی با وزارت ارتباطات داشتیم و طرح این وزارتخانه را در شورای عالی فضای مجازی مطرح خواهیم کرد.

ما معتقد نیستیم دو تا سه شبکه عمومی بزرگ باید در کشور وجود داشته باشد بلکه هر بنگاه اقتصادی می تواند شبکه اجتماعی خاص خود را  داشته باشد و با راه اندازی پلتفرم موتور برنامه ساز شبکه های اجتماعی می توان شاهد مشارکت مردم و بنگاه های اقتصادی در تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: