ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 شهریور  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارشی از بلوار قدس در شهر ری

عرب ها و عراقی ها

بخشی از شهر ری را فتح کرده اند

 
 
 
 
 

 

بلوار قدس در محله دولت آباد شهر ری تبدیل شده به یکی از خیابان‌های بغداد. مغازه های فلافل و سمبوسه های عربی و شیرینی های عراقی، مردان داشداشه پوش و حلقه های مردان دور هم برای خوردن تلخ و شرینی عراقی.

مردان به شیوه بازاری‌های عرب، در دکان‌ها را غروب باز می‌کنند و تا اواخر شب، گرم و با حرارت در حال جنب و جوش‌اند. روی در و دیوار مغازه‌ها، آگهی‌ها و نیازمندی‌هایی به زبان عربی نوشته شده؛ برای آنهایی که تسلطی به زبان فارسی ندارند یا مثل سایر هم‌محلی‌ای‌ها، زبان یکدیگر را نمی فهمند.

روی شیشه قهوه خانه نوشته شده "چای عراقی".

هر چه به غروب نزدیک ‌تر می‌شویم، خیابان شلوغ ‌تر می‌شود. این هم از رسوم عرب‌هاست که منتظر خنک شدن هوا می مانند. مغازه‌ها یکی یکی باز می‌شوند. مغازه‌دارها چندتا چندتا، رو به روی مغازه ها می ایستند و حرف می‌زنند. تنها میوه‌فروش بلوار افغانی است اما از مغازه دارها عربی یاد گرفته و با مشتری ها به زبان عربی حرف می زند.

بلوار قدس با اینکه یکی از جنوبی‌ترین مناطق تهران است، اما به نظر نمی‌رسد چیزی از بالا شهر کم داشته باشد؛ ماشین‌های گرانقیمت زیادی در خیابان دیده می‌شود و دخترهایی که با چادرهای عربی با دوستانشان پشت ماشین نشسته‌اند و موزیک عربی گوش می‌کنند. بعضی هم کنار مغازه‌های غذا فروشی می‌ایستند و منتظر آماده شدن غذا می‌مانند. درست شبیه همان تصاویری که از مرکز یا شمال شهر تهران سراغ داریم. اینجا پر از مغازه‌هایی است که کباب ترکی و کباب عراقی و فلافل می فروشند.

کباب عربی چرب‌ تر از کباب ایرانی است و در آن کمتر از پیاز استفاده می‌ شود. مثلاً در 10 کیلو گوشت، دوتا پیاز خرد می‌کنند.

اغلب افرادی که در این محل زندگی می‌کنند از عراق آمده‌اند. بخصوص از نجف و کربلا و کاظمین و همگی شیعه هستند. آنها اغلب فرزندان کسانی هستند که در دهه‌های گذشته به قصد مجاورت یا کار به عراق رفته و پس از روی کار آمدن صدام به عنوان «معاود» به ایران باز گشته‌اند.

یکی از شغل‌هایی که در این محل به نظر کار پر رونقی می‌آید آژانس هواپیمایی است. وارد یکی از این آژانس‌ها می‌شوم. دفتری شیک که چیدمان داخلی‌اش شبیه هواپیماست با پنجره‌های کوچکی مانند هواپیما که می‌توانید از آن آسمانی ابری را تماشا کنید. پسری جوان با پوستی تیره پشت تلفن نشسته و با صدای بلند عربی حرف می‌زند. حیدر مرندی صاحب این آژانس هواپیمایی 24 سال دارد. تا دیپلم بیشتر نخوانده اما کار و کاسبی خوبی راه انداخته است.

در این محله آنقدر عرب زیاد است که بعضی از مغازه‌دارها که لر و ترک هستند هم عربی یاد گرفته‌اند.

مردم اینجا برخلاف نام عامیانه محله عرب‌ها، خود را ایرانی می‌دانند و اغلب‌شان شناسنامه ایرانی دارند و حالا بعد از سال‌ها آ در شهرری جا افتاده‌اند. چند وقتی است که شهرداری به مغازه دارها گیر داده که اسم عربی سر در و پشت شیشه را فارسی کنند. این گیر دادن به درگیری خواهد انجامید و یا آرام آرام عملی خواهد شد معلوم نیست.

(خلاصه و نقل شده از روزنامه ایران)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: