ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش سفر به ایران

هیچکس به فکر آینده نیست

همه، روز را می گذرانند!

کیومرث زند

 
 
 
 
 

 

هیچ نهادی بی در و پیكرتر و فاسدتر از قوه قضائیه نیست. تقریبا هیچ پرونده ای بدرستی مختومه نشده و به سرانجام نمی رسد. قاضی و اغلب وکلا نیز به پرونده ها مانند گوشت قربانی نگاه میكنند. مردم سركیسه می شوند. براحتی و علنی از رشوه های نجومی صدها میلیون تومانی سخن میگویند. در دادگاهها از عدالت خبری نیست و قلم قاضی فقط بسمتی میچرخد كه رشوه بیشتری داده باشد.

بحث ركود و عدم تحرك اقتصاد پس از برجام از طرف تندروها دامن زده شده و بین مردم دهان به دهان میچرخد ولی كمتر كسی از سرمایه گذاریهای استراتژیك دولت مثلا در سیستان و بلوچستان سخن میگوید كه میتواند محروم ترین بخش كشور را توسعه دهد یا كمتر از برنامه های دولت در حمل و نقل ریلی آگاه شده است.

با رشد افسار گسیخته نقدینگی در دولت قبل و حضور طرفداران متعدد بازارهای مالی (بانكها و بورس) و رشد قارچ گونه موسسات مالی، دولت برای تغییر سمت و سوی اقتصاد بسمت تولید و صنایع و بدتر از آن نظم بخشیدن به اقتصاد با مقاومت های فراوان تندروهایی مواجه است كه از رانت بیت رهبری هم برخوردارند.

در ایران شبكه های مالی بسیاری بوجود آمده كه روحانی سعی كرده آنها را قانونمند كند ولی آنها اقتصاد را فلج كرده اند. حتی قوانین را هم علنا زیر پا میگذارند. تولید را تعطیل كرده اند و مثل انگل به دولت و منابع مالی دولت چسبیده اند. همه تغییرات در سطوح مختلف اقتصاد بجای خود ولی این شبک های مالی  روابط اجتماعی جامعه هم بشدت تحت الشعاع قرار داده اند. فساد نوزاد این تغییرات منفی است. عملا دست دولت بسته است. فكر كنید وجه نقد و توانایی مالی جناح مخالف روحانی بیشتر از بودجه كشور است. قاچاق بیشتر از واردات است. دلالی بیشتر از تولید است.

شهرداری نه تنها از كنترل دولت بلكه از نظارت شورای شهر هم خارج است و خودش حكومت خودمختاریست كه به كسی جواب پس نمیدهد. زمین های شهر آفتاب – محل جدید نمایشگاه تهران- را شهرداری یكجا بجای قسمتی از سودهای معوقه اش به بانك شهر واگذار كرده است.

طرز سخن گفتن جوان های كوچه بازار اگر دیرترها عشق لاتی بود حالا حول عشق زیبایی اندام و ماهیچه های ورم كرده است. خودمركز بینی، عدم تحمل دیگران، پوشاندن ضعف ها با موفقیت های جعلی از لابلای سخنان جوانان قشرهای میانی و پایین جامعه مشهود است. تحصیلكرده ها اول بفكر مهاجرت هستند بعدا بفكر پیدا كردن كار و ادامه زندگی. (مشروح این گزارش را با عنوان"مملکتی با چند حکومت و مردمی با چند چهره" در همین شماره پیک نت می خوانید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: