ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان برای رسیدن به سلطنت

نخست وزیر ترکیه را هم قربانی کرد

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

استعفای نخست وزیر ترکیه "احمد داوود اوغلو" از رهبری حزب حاکم "عدالت- توسعه" و در پیوند با آن، کنار رفتن وی از نخست وزیری رویدادی بود که رسانه های ترکیه وسیعا به آن پوشش خبری دادند.

این تصمیم بدنبال یک ساعت و چهل دقیقه دیدار داوود اوغلو با اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام شد. دیداری که با تاخیر یک ساعته داوداوغلو در قرار ملاقاتش در کاخ ریاست جمهوری همراه بود. حزب عدالت و توسعه  در 22 ماه مه سال جاری تشکیل کنگره فوق العاده ای جهت "انتخاب" رهبری جدید خواهد داد و تا آن زمان داوود اوغلو کماکان نخست وزیر ترکیه می باشد.

 ولی بی شک در این 15 روز آخر از صدارت 20 ماهه اش نه تنها  یک سیاستمدار بلکه  یک شهروند عادی نیز تره ای برایش خرد نخواهد کرد، گرچه امروز (شنبه) برای یک سفر رسمی راهی بوسنی هرزگوین می شود. قرار بود هفته اول ماه جاری به ایالات متحده برود و حتی با اوباما دیدار داشته باشد که این سفر و دیدار انجام نشد.

داوود اوغلو در سال 2001  یعنی روزهای اولیه  تاسیس حزب عدالت و توسعه از دل حزب اسلامگرای "رفاه"، کتابی تحت عنوان "استراتژی عمیق" را نوشت. کتابی در باره "امپراطوری عثمانی- امت اسلامی- تجدد گرایی اروپایی". بدنبال انتشار این کتاب، داوود اوغلو در اول ماه مه 2009 وزیر امور خارجه ترکیه شد و در 28 آگوست سال 2014 پس از پیروزی در انتخابات کنگره حزبی از جانب رئیس جمهور جدید "اردوغان" به عنوان نخست وزیر معرفی شد. او همانگونه قربانی شد که رئیس جمهور سابق "عبد الله گل" قربانی شده بود.

داوود اوغلو در موضع گیری ها و مصاحبه های اخیرش، بسیار ملایم با برخی گفته ها و نظرات اردوغان مخالفت کرده بود و این مسئله ای نبود که اردوغان آن را هضم کند. اردوغان بشدت نگران سربلند کردن فردی در اطراف خود است.

سیاست اقتصادی اردوغان متکی بر رانت است. رانتی که از شخص وی شروع و سپس به خانواده اش و اطرافیانش می رسد. به همین دلیل نشستن پرنده شانس نخست وزیر روی شانه دامادش غیر منتظره است. اردوغان به سوی انزوا می رود و تکیه گاه اصلی و نهایی اش نیروی پلیس است و بر این اساس  بدون خون ریزی صندلی اش را ترک نخواهد کرد. او صندوق اسراری دارد بنام "حاکان فیدان" رئیس اطلاعات ترکیه. اما بعید نیست که این دو یک روز برای هم خنجر از رو ببندند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: