ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گسترش باز هم بیشتر دمکراسی

شورای انتخابات روسیه

بکلی دگر گون شد و تغییر کرد

 
 
 
 
 

 

ترکیب کمیسیون مرکزی و 15 نفره انتخابات روسیه فدراتیو تغییر کرد. این تغییر می توانست رویدادی داخلی برای روسیه باشد و آگاهی از آن برای خواننده ایرانی چندان اهمیت نداشته باشد، اما نوع این تغییر به گونه ای است که خبر آن برای خواننده ایرانی نیز با اهمیت است.

 

ترکیب این کمیسیون، یا شورای انتخابات روسیه بموجب قانون اساسی این کشور مرکب است از 5 عضو مجلس اولیا، 5 عضو مجلس دوما و 5 عضو معرفی شده از سوی رئیس جمهور است.

در تغییرات جدیدی که در ترکیب این شورا یا کمیسیون انجام شد، رئیس جمهور روسیه، نه تنها دبیر وقت کمیسیون مرکزی انتخابات "ولادیمیر چوروف" که مردم از او ناراضی اند را در جمع 5 عضو کمیسیون معرفی نکرد، بلکه 5 عضو پیشنهادی و منتخب خود را از میان احزاب غیر حاکم انتخاب کرد، حتی احزابی که در مجلس نیز نماینده ای ندارند. مانند حزب "یابلاکا" و یا حزب "وطن پرستان روسیه". این  درحالی است که معمولا دبیر این کمیسیون از میان 5 عضو پیشنهادی و منتخب رئیس جمهور انتخاب می شود.

این شورا در نخستین نشست خود، دبیر تازه ای برای شورای انتخابات روسیه انتخاب کرد بنام "اِلا پانفیلووا".

"اِلا پانفیلووا" در روسیه مشهور است به زنی مستقل از احزاب و مخالف هر نوع تخطی از قانون که در سالهای گذشته پیوسته از منتقدان سیاست های دولت روسیه و شخص نخست وزیر "دمیتری مدودف" بوده است. الا پانفیلووا که در گذشته عضو حزب کمونیست اتحاد شوروی بوده و در سالهای اخیر در عرصه حقوق بشر فعال بوده، در نخستین مصاحبه ای که پس از انتخاب خود به عنوان دبیر شورای مرکزی انتخابات روسیه انجام داد، از اعتقاد خود به تغییراتِ اساسی در سیستمِ انتخاباتی روسیه سخن گفت و تاکید کرد که خود را ملزم به این تغییرات میداند.

"زیوگانف" رهبر حزب کمونیست روسیه فدراتیو نیز در اولین واکنش نسبت به تغییر ترکیب شورای انتخابات روسیه فدراتیو گفت که انتخاب خانم پانفیلووا به دبیری شورای انتخابات روسیه، نشانه استقلال و استواری شخصیت وی از یکسو و میهن دوستی و منش دمکراتیک وی از سوی دیگر است.

تلویزیون روسیه 24 که اختصاص به اخبار و تحلیل های سیاسی دارد و چیزی شبیه یورو نیوز، بی بی سی و تلویزیون امریکاست اما با اخبار بسیار متنوع تر از این سه رسانه تصویری، در تفسیری پیرامون تغییر ترکیب شورای انتخابات روسیه گفت:

سیاست پوتین در برابر رویدادهای اوکرائین، بازگشت کریمه به روسیه و موفقیت های روسیه در سوریه برای وی چنان اعتبار ملی فراهم ساخته که گفته می شود اکنون 90 در صد مردم روسیه از او حمایت می کنند. پوتین در ادامه سیاست های خارجی خود، در داخل کشور نیز دست به اصلاحاتی زده که از جمله آنها گسترش طرح آشتی ملی است و در همین ارتباط، وی معیار خود برای انتخاب نمایندگان پیشنهادی برای شورای انتخابات روسیه را نه وابستگی آنها به حزب حاکم و یا احزاب حاضر در پارلمان این کشور، بلکه شخصیت مستقل، بی طرف و ملی قرار داد و در نامه خود برای پیشنهاد 5 عضو شورای انتخابات تاکید کرد که امروز برای روسیه منافع ملی مهم تر از منافع حزبی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: