ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

این عکس یک سرگذشت است

نماز امام موسی صدر

بر جنازه شریعتی در سوریه

 
 
 
 

 

این عکس، در خرداد 1356، ظاهرا از آخرین عکس های امام موسی صدر رهبر ناپدید شده شیعیان لبنان است که از مراسم نماز میت، مقابل تابوت دکتر علی شریعتی در "زینبیه" سوریه گرفته شده است. دو چهره آشنای پس از انقلاب 57 نیز در این عکس دیده می شود. دکتر ابراهیم یزدی (سمت چپ عکس) دبیرکل مغضوب نهضت آزادی منحله اعلام شده ایران در جمهوری اسلامی و صادق قطب زاده اولین سرپرست تلویزیون و سپس وزیر خارجه جمهوری اسلامی که بعدها فقط مغضوب نشد، بلکه اعدام شد.

ناپدید شدن امام موسی صدر در جریان پروازی از لیبی همچنان در هاله ای از ابهام است. سالها، چه در رژیم شاه و چه در جمهوری اسلامی معمرقذافی متهم به سر به نیست کردن امام موسی صدر بود، اما پس از سقوط رژیم قذافی نیز هیچ مدرکی که نشان دهنده نقش قذافی در ناپدید شدن امام موسی صدر باشدبدست نیآمد.

امام موسی صدر که در میان شیعیان منطقه، اعتباری در حد اعتبار و معروفیت آیت الله خمینی در ایران داشت، نسبت فامیلی نیز با خانواده آیت الله خمینی داشت. از جمله نسبت فامیلی اش با همسر احمد خمینی و شاید قد و قواره و برخی نشانه ها در چهره حسن خمینی، از امام موسی صدر به وی به ارث ژنتیکی رسیده باشد.

علی شریعتی نیز که نه تنها سخنرانی برجسته، بلکه بدعت گذار شناختی نو از اسلام و تشیع در ایران بود، پس از دستگیری در زمان شاه و مدتی زندان، آزاد شد و اجازه سفر به خارج پیدا کرد اما در جریان پرواز از لندن سکته کرد و در گذشت.

شریعتی وصیت کرده بود که وی را در حسینیهٔ ارشاد که کانون اصلی سخنرانی های او بود دفن کنند، اما شاه اجازه نداد جنازه را به ایران منتقل کنند و در نتیجه در گورستان زینبیه سوریه دفن شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: