ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 خرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رضا ضراب یا فتح الله گولن

برای امریکا و ترکیه کدام مهم ترند؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی
 
 
 
 

 

"استیون کوک"، از متخصصان  ترکیه در یکی از اتاق های فکر ایالات متحده موسوم به "شورای روابط خارجی"، در تاریخ 27 ماه  مه در  مصاحبه ای با "صدای آمریکا" ضمن ارزیابی سفر اخیر رجب اردوغان به ایالات متحده و دیدارش با دونالد ترامپ، ترکیه را نیز در مسلح کردن "یگان های مدافع خلق کرد" توسط آمریکا مسئول دانست. وی در این مصاحبه ضمن اشاره به اینکه برای خصوصا شخص اردوغان دادگاه محاکمات رضا ضراب از استرداد فتح الله گولن نیز مهم تر است اظهار داشت: 

"ترکیه در گذشته همکاری های خوب و نزدیکی با آمریکا داشت و از طرفی صاحب دومین ارتش بزرگ در ناتو می باشد.  بی شک هر مسئول سیاسی و نظامی همکاری با یک متحد در ناتو را ترجیح می داد. ولی مایل هستم موردی را به شنوند گان تان و مسئولین ترکیه یادآوری کنم. در ژوئن سال 2014، وقتی که رئیس جمهور اوباما در مبارزه با داعش به دنبال یافتن یک متفق در منطقه  بود، ترکیه از دیدگاه خویش بنا به دلایلی همکاری با آمریکا در این مبارزه را خلاف مصالح خود تشخیص داد. به این دلیل آمریکا مجبور به یافتن متحد دیگری شد. و با توجه به تمایل کردها در منطقه، همکاری ارتش ایالات متحده با یگان های مدافع خلق آغاز شد." از نظر استیون کوک، وضعیت آتی شهر "رقه" پس از آزاد شدن از داعش مبهم است و هیچ تضمینی بر عدم استقرار دائمی قوای کرد سوریه در این شهر قابل اطمینان نمی باشد. 

استیون کوک در ادامۀ مصاحبه اش با اشاره به استرداد فتح الله گولن و روند محاکمۀ رضا ضراب در آمریکا گفت: "استرداد گولن به ترکیه موضوعی مربوط به قوۀ قضایۀ ایالات متحده است و از نظر من ملت و مقامات مسئول در آمریکا از تمایل ترکیه به سیاسی کردن این موضوع خوشنود نمی باشند.  حتی در صورتیکه ترکیه ادله ایی نیز ارائه دهد، باور به نبودن یک محکمۀ عادلانه در ترکیه، استرداد وی را سخت تر خواهد کرد. با این حال به نظرم روند محاکمۀ رضا ضراب از مورد مربوط به فتح الله گولن نیز (برای ترکیه) بسیار مهم تر است. هر چند ترکیه از حضور گولن در ایالات متحده بی نهایت ناخشنود است، ولی باید اعتراف کرد که فتح الله گولن در اصل به نوعی در راستای امیال و اهداف ترکیه خدمت می کند. حکومت  ترکیه چه بسا از موجودیت فتح الله گولن در آمریکا در جهت منافع سیاسی خود بهره برداری می کند. نمی گویم که بهره برداری می کند، فقط اشاره به احتمال چنین چیزی نمودم. در صورتیکه رضا ضراب صاحب آن اطلاعاتی که تصور میشود دارد باشد، این می تواند ضررهای بزرگی به اردوغان و خانواده اش متحمل سازد. به خوبی می دانم که که مسئلۀ ضراب محور اصلی دیدارهای رئیس جمهور اردوغان با اوباما بود."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: