www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 خرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

فشارهای داخلی و خارجی

اردوغان را سر عقل خواهد آورد؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

در امریکا، مقامات قضائی و حکومتی پرونده ای برای مهاجمین به معترضان به سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به امریکا تشکیل داده اند. در این پرونده گارد محافظ اردوغان متهم است که به معترضان حمله کرده و آنها را کتک زده است. روشی که در جریان سفر اردوغان به کشورهای افریقائی هم روی داد و اردوغان تصور کرده بود امریکا و اروپا هم افریقاست!

مناسبات سیاسی میان ترکیه و آلمان هم روز به روز تیره تر می شود و این نیست مگر روش های عجیب و غیر قابل پیش بینی اردوغان که در زیر نمونه ای از آن را میخوانید:

19 ماه مه سال 2014 سه تریلی وابسته به اطلاعات ترکیه که ظاهر حامل "کمک های انسانی" از شهر "حاتای" در ترکیه به منطقۀ ترکمن نشین موسوم به "باییر بوجاک" در سوریه بود بنا به دستور دادستان وقت شهر "آدانا" در ترکیه و علی رغم مخالفت اطلاعات ترکیه  متوقف و در پی بازرسی ها زیر برخی قوطی های حاوی دارو محموله های حاوی تسلیحات نظامی در این سه تریلی کشف می شود. گفته می شود این محمولۀ تسلیحات برای گروه های مسلح مخالف بشار اسد ارسال شده بود.  منطقۀ "باییر بوجاک" مشرف به مرز جنوب ترکیه واقع در شمال غرب سوریه و بین ادلب و لاذقیه می باشد و جنگندۀ سوخو 24 روسیه در 24 ماه نوامبر 2015 توسط نیروی هوایی ترکیه در همین منطقه سرنگون شد. اردوغان با اخبار این کشف را کذب محض و محموله را "کمک های انسانی" نام برد. یک سال بعد در روزنامۀ مخالف اردوغان "جمهوریت" چاپ ترکیه یک مقالۀ خبری با عنوان "این هم سلاح هایی که اردوغان منکرش بود" چاپ، عکس ها و ویدئوی مستند در خصوص محمولۀ تسلیحاتی از طرف روزنامه نگاران "جمهوریت" منتشر شد. بدنبال این گزارش دو تن از روزنامه نگاران و در عین حال مدیران خبری روزنامۀ "جمهوریت" به نام های "جان دوندار" و "اردم گل" و روزنامه نگار دیگری به نام "انیس بربراوغلو" که از وکلای مجلس "حزب جمهوری خواه خلق" می باشد تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند. این در حالی است که اردوغان در نوامبر سال 2015 ضمن اشاره به حقانیت ترکیه در سرنگون کردن جنگندۀ سوخو 24 روسیه در خصوص این سه تریلی گفت: " اصلا فرض کنید که محمولۀ نظامی حمل می کردند. به شما چه؟" روزنامه نگار "جان دوندار" سال گذشته سفری به آلمان کرد و خصوصا بدنبال جو شدید امنیتی- پلیسی  پس از کودتای 15 جولای در ترکیه و احتمال دستگیری اش بازنگشت. در این رابطه به نظر می رسد دستگیری "دنیز یوجل" از خبرنگاران ترک تبار روزنامۀ "دی ولت" آلمان توسط ترکیه در واقع عکس العملی (و یا نوعی گروگان گیری)  به عدم استرداد "جان دوندار"  باشد. اردوغان معتقد است که دستگیری روزنامه نگاران "جمهوریت" نه به دلیل نشر خبر بلکه همکاری آنها با تروریست ها و خصوصا "تروریسم فتح الله گولن" در افشای اسرار حکومتی بود. هفته گذشته دادگاه سه روزنامه نگار که یکی از آنها وکیل مجلس "حزب جمهوری خواه خلق" (انیس بربراوغلو) می باشد حکم محکومیت حبس ابد و سپس با کمی تخفیف حکم 25 سال زندانی برای "انیس بربراوغلو" صادر کرد. این حکم با مخالفت تمامی نیروهای مخالف اردوغان و خصوصا حزب جمهوریت خواه خلق قرار گرفت و رهبری این حزب تصمیم گرفت راه پیمایی های اعتراضی در سراسر ترکیه برپا سازد.

ضمنا "یاشار کاوالجی اوغلو"، دادستانی که در سال 2014 دستور توقیف تریلی های حامل سلاح به سوریه را داده بود ماه گذشته در استانبول دستگیر شد.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: