ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 آذر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ارتش تغییر رژیم شاه را پذیرفت

 
 

 

 

سرگذشت روزنامه و روزنامه نگار با تاریخ مطبوعات در ایران پیوند ناگسستنی دارد. باید این تاریخ را از دوران قبل از مشروطه پی گرفت تا رسید به فاجعه کشتن روزنامه نگاران، سقوط تیراژ روزنامه ها در جمهوری اسلامی و زندانی شده روزنامه نگاران و توقیف روزنامه ها و همه آنچه که شاهدش هستیم. صفحات اول روزنامه ها، خود به تنهائی یک تاریخ اند و مستند. این صفحه اول روزنامه صبح ایران "آیندگان" است که خبر بازگشت آیت الله خمینی به ایران را منتشر کرده است. آیندگان که داریوش همایون بنیانگذارش بود و شادروان "وزیری" سالها سردبیر آن، بیشتر یک روزنامه فرهنگی- خبری بود اما از نیمه های سال 1356 تبدیل شد به یک روزنامه کاملا حرفه ای و خبری. روی "کاملا حرفه ای" تاکید  می کنیم. و این ممکن نشد مگر به همت یکی از با استعدادترین روزنامه نگاران ایران بنام "فیروز گوران". او که کار با مطبوعات را از حرفچینی در چاپخانه ها آغاز کرده بود بتدریج وارد تحریریه روزنامه کیهان شد و یکی از پر خوانده ترین صفحات کیهان را با نام "شهرها و نکته ها" منتشر کرد. این صفحه هفتهای  دو تا سه بار منتشر می شد و خمیرمایه آن نکات طنزآمیزی بود که در نامه های خوانندگان و خبرنگاران شهرهای کوچک و بزرگ ایران که به کیهان می رسید پیدا کرده و با طنز و کنایه سیاسی تنظیم می کرد. فیروز گوران در آستانه 1350 بدلیل برخی فعالیت های سیاسی- مطالعاتی در یک گروه سیاسی دستگیر و به چهار سال زندان محکوم شد. پس از آزادی از زندان ساواک اجازه کار در کیهان را به او نداد و او برای امرار معاش همکاری اش را با روزنامه آیندگان آغاز کرد. یعنی بازگشت به سر خط!  ابتدا بعنوان خبرنگار آیندگان در دفتر این روزنامه در شمیران و با داغ شدن حوادث سال 56 وارد تحریریه آیندگان شد و در سال 57 عملا آیندگان را دراختیار گرفت و سردبیر آن شد. خوشبختانه هنوز در قید حیات است و صد حیف که مطبوعات جمهوری اسلامی از امثال او برای کسب تجربه و آموزش استفاده نکردند.

همانگونه که در این صفحه اول می بینید هنوز مطبوعات مجاز بودند "خمینی" را خمینی خطاب کنند و نه امام. و باز در همین صفحه اول می خوانید که کمیته های استقبال از آقای خمینی در تهران شکل گرفت. بختیار نخست وزیر است و پس از چند روزی کشاکش که به تحصن برای بازگشت آقای خمینی در دانشگاه تهران انجامید، به هواپیمائی "ارفرانس" حامل آقای خمینی اجازه فرود در فرودگاه

مهرآباد را داده می شود.

تقریبا همزمان با همین تحصن، یکی از اساتید  دانشگاه تهران بنام "کامران نجات الهی"، درجریان حمله ماموران به تحصن انقلابی استادان و دانشجویان دانشگاه تهران در وزارت علوم کشته شد.

بختیار در یک تصمیم دیگر، برای پاسخگوئی به خواسته های انقلابیون دستور اخراج همه مستشاران امریکائی از ایران را داد. در همین دوران که دیگر رژیم در آستانه سقوط است و شاه از ایران رفته، نمایندگان مجلس شاهنشاهی یا استعفاء می دهند و یا از جنبش انقلابی حمایت می کنند. در همین صفحه اول می خوانید که 32 نماینده در حمایت از انقلاب استعفاء داده اند و فرماندهان ارتش که کار شاه را تمام شده میدانند با تغییر رژیم موافقت می کنند اما شرط "مطابق" قانون را به میان می کشند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 آذر

 
 

اشتراک گذاری: