ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 مهر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عراق دو مرز با ایران را بسته

عراق و سوریه

 به آغوش اعراب باز میگردند

 
 
 
 

 

عراق درحالیکه مرزهای خود با دیگر کشورهای همسایه را میگشاید، مرزهای مشترک با ایران را می بندد. آنها به آغوش کشورهای عربی باز می گردند و بعید نیست که در آینده نزدیک با عربستان نیز بهترین مناسبات را برقرار کنند. مارش اربعین تبدیل به یکی از معضلات دولت عراق شده زیرا نمایش جمعیت شیعه در کشوری است که اقلیت پرقدرت و پرشمار سنی دارد و با کشورهای مسلمان و دارای اکثریت سنی می خواهد مناسباتش را گسترش بدهد. شاید بسته شدن مرزهای عراق با ایران از جمله مرز شلمچه و یا مرز خسروی برای کنترل ورود ایرانی ها برای رسیدن به کربلا و نجف بمناسبت اربعین باشد، اما حتی اگر همین امر هم بهانه بسته شدن مرزها باشد نشان دهنده آنست که عراق دیگر مانند سالهای گذشته تابع جمهوری اسلامی نیست.

همزمان با گشایش مرزهای عراق با همسایگانش، در سوریه نیز حادثه مشابهی روی داده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گذرگاه مرزی «نصیب» اصلی ترین گذرگاه مرزی میان اردن و سوریه که سه سال بسته بود بازگشایی شد.

پیش از جنگ سوریه، اردن از طریق مرزهای خود با سوریه  کالاهای اردنی را به ترکیه، لبنان و اروپا صادر می کرد و از سوریه و از این کشورها کالا وارد می کرد؛ این جدای از تبادل گردشگری میان دو کشور بود. دمشق با از سرگیری فعالیت این گذرگاه امیدوار است که بتواند فعالیت تجاری خود با اردن و کشورهای حاشه خلیج فارس را از سر گیرد.

از سوی دیگر، در اردن نزدیک به 650 هزار پناهنده سوری ثبت شده توسط سازمان ملل وجود دارد، البته تعداد سوری هایی که از سال 2011 به این کشور پناهنده شده اند نزدیک به 1.3 میلیون نفر تخمین زده می شود. آیا گشایش مرزها آغاز بازگشت پناهندگان سوری از اردن به سوریه خواهد بود؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 مهر

 
 

اشتراک گذاری: