ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 شهریور ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تظاهرات کودتائی مشهد ترامپ را شیر کرد

برخی پاسخ های روحانی

به سئوالات روز گذشته مجلس

 
 
 
 

 

بخش هائی از پاسخ های روحانی به سئوالات نمایندگان در جلسه دیروز مجلس: 

"امیدوارم با توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات موردنظر ایشان را دقیقاً مراعات کنم" هیچ کس از مردم شریف ایران، از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. کاملاً این تصور اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند. " (علیرغم این تعارف، آنها که می خواستند آجر از زیر پای دولت بکشند کار خودشا را پیش بردند! حتی در همسوئی با امریکا)

کاخ سفید فکر نکند از پایان این جلسه خوشحال خواهد بود؛ بداند از پایان این جلسه به شدت اندوهبار خواهد شد چون اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و قوه قضائیه و هر سه با نیروهای مسلح با نظارت و راهبری رهبرانقلاب است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه از مشکلات و به خوبی از مشکلات عبور می‌کنیم. سئوالاتی که نمایندگان مطرح کرده‌اند همان سئوالاتی است که بسیاری از مردم هم دارند.

اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مهم است، مساله رکود هم هست، ارز هم مهم است، اما در برابر امید مردم ناچیز است. چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ حتی بالاتر نسبت به آینده عظمت نظام دچار شک و تردید شده‌اند؟

طبق آمار، در طول چهار سال و نیم، دولت در ایجاد رشد اقتصادی، کاهش تورم، ایجاد اشتغال وتعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی موفق بوده در این هفت هشت ماهه اخیر چرا ناگهان شرایط نویی آغاز شد؟ ممکن است بفرمائید که این شرایط از اشتغال، ارز و رکود و قاچاق و یا سیستم بانکی بود اما به نظر بنده اشکال از تصور مردم و ترس ملت ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییرشد واین درد، بزرگ است.

برجام دستاوردهایی داشته که هرگز از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را که می‌گفت ایران نه حق خرید و نه حق فروش سلاح را دارد، این تحریم را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته و دو سال و نیم دیگر آزاد خواهد شد. پس از توافق هسته‌ای، بسیاری از شرکت‌های خارجی به ایران بازگشتند و در اثبات این موضوع، به خروج آنها در شرایط کنونی نگاه کنید. همه می‌دانید و اگر تا دیروز تردید بود امروز می‌دانید که وقتی این شرکت‌ها از ایران می‌روند معلوم است که روزی آمده بودند که امروز می‌روند. اگر گفته می‌شود فلان بانک با ما از امروز کار نمی‌کند، معلوم می‌شود که قبلا با ما کار می‌کرده است.

تحریم‌های ما بخشی هسته‌ای بود، بخشی از آن تحریم‌های اولیه آمریکا بود. بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است. در زمینه بانک ما چهار لایحه تقدیم مجلس کردیم؛ این چهار لایحه نه تنها برای روابط بانکی که برای حیثیت ایران اساسی است، ما کشوری هستیم ضد تروریسم و ضد پولشویی، بنابراین برای ما مهم است تصویب قوانین مرتبط با مبارزه با پولشویی. (لایحه ای که شورای نگهبان آن را رد کرد) این چهار لایحه باید تصویب شود که یکی از آنها تصویب شده و من از نمایندگان میخواهم تا در تصویب سایر لوایح تسریع کنند زیرا تصویب این لوایح می‌تواند در روابط بانکی ما بسیار تاثیرگذار باشد.

هنگام آغاز به کار دولت ، "اشتغال خالص ما فقط ده هزار نفر بوده است، ولی امروز اشتغال خالص کشور در طول ۵ سال گذشته ۲میلیون و ۷۰۰هزار نفر بوده است که یک افتخار بزرگ برای کشور است. اینکه ما بیکاری مزمن چند ساله داریم درست است؛ رقم بیکاری ما ۱۲.۱ دهم است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست. اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم در اشتغال کار می‌کرد امروز رقم بیکاری ما بجای ۱۲ درصد ۲۲ درصد بود. البته اشتغال سرمایه خارجی، امنیت داخلی و شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی می‌خواهد. رشد متوسط اقتصاد ایران طی ٥ سال گذشته بالای ٤ درصد بوده در حالیکه در دولت‌های نهم و دهم فقط ٢.٢ درصد بود. به این ترتیب، رکود به معنی فنی آن در ایران وجود ندارد.

در مورد بحران ارزی باید دید به چه دلیل وضعیت امروز این چنین شد؟ آیا عامل اقتصادی بود، یا عامل سیاسی بود، یا عامل روانی بود و یا همه اینها بود؟ در زمینه ارز مسائل اجتماعی، روانی و مسائل سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی. اینکه ما در یک مقطعی تصمیم گرفتیم و تصمیم‌مان را بعدا عوض کردیم، خیلی طبیعی است. ما قبل از تحریم آمریکا یک جور تصمیم گرفتیم بعد از تحریم آمریکا جور دیگری تصمیم گرفتیم. اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز‌ دادید خوب وقتی به مسافر ارز ندهیم ارز خود را از کوچه پس کوچه‌ها تهیه می‌کند و همان ارز کوچه پس کوچه است که تبدیل به نرخی می‌شود که روی زندگی و کسب و کار مردم تاثیر می‌گذارد. تامین ارز مسافرتی هم برای کنترل نرخ ارز بوده است.

حوادث دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران با من راجع به مساله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یک جانبه خارج می‌شوم. (از علم الهدا باید پرسید چرا حادثه دیماه را سازمان داد؟) بعد از این تهدید می‌بینیم که با آن ناآرامی در داخل و تهدیدات از بیرون، مردم نگران شدند. برادران وخواهران بدانید تخریب خرابی می‌آورد، بدانید سیاه‌ نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد و کلام نیست، فقط اجتماع نیست، فقط شعار در گوشه و کنار نیست. چه شد عده ای جرات کردند (تجمع طلبه های قم) رییس جمهوری کشور را تهدید به مرگ کنند؟ چون حس کردند بین ما و شما فاصله است و به غلط فکر کردند بین مجلس و دولت و قوه قضاییه فاصله است. ما اگر وحدت داشته باشیم فیضیه، یعنی مرکز انقلاب اسلامی، تبدیل نمی‌شود به جایی که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند، باید با هم متحد شویم ودست در دست هم پشت رهبری حرکت کنیم .


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: