ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنرانی محمد خاتمی

جمهوری اسلامی

از مسیر انقلاب منحرف شده

 
 
 
 

 

بخش هائی از سخنرانی محمد خاتمی در جلسه که با حضور جوانان اصلاح طلب تشکیل شده بود:

باید در کارکرد درونی اصلاحات تغییراتی ایجاد کنیم. چاره ای نداریم که متناسب با شرایط روز کشور و دنیا، تصمیماتی بگیریم و کار را جلو ببریم.

باید جریان اصلاحات بتواند اولویت های امروز جامعه را درست تشخیص دهد. مساله دفع خطرات از ایران و سربلندی ملت امری مهم و از اولویت ها است و بر همین مبنا با همه جریان هایی که دل در گرو این آب و خاک دارند، باید تعامل کنیم.  نمی توان به عنوان هویت گرایی راه تعامل را بست و نباید برای تعامل هم هویت خود را نادیده بگیریم.

اصلاح طلبان باید بکوشند در رسانه ها و فضای مجازی فعال تر باشند و نسبت به رفتارها و عملکردهائی که موجب نارضایتی مردم می شود از یکسو و جنگ روانی علیه انقلاب و کشور که می کوشد یأس و نارضایتی را پمپاژ کند ابتکار عمل و تلاش بیشتری بخرج دهند.

تا زمانی که حزب قوی نداشته باشیم، نمی توانیم انتظار نظام مردم‌سالار داشته باشیم و این هسته های مدنی هستند که زمینه ایجاد و اثرگذاری احزاب قوی را فراهم می کنند.

جریان اصلاحات نتوانسته، گفتمانی که روح اصلاحات را نشان می دهد، به درستی تبیین کند اگرچه من در این زمینه تلاش هایی کردم و کسان دیگری هم کوشش هائی داشته اند ولی به فکر و تلاش بیشتر نیاز داریم. اگر برخی اشتباهات رخ نمی داد، همه انرژی انقلاب صرف استقرار درست جمهوری اسلامی می شد و بسیاری استثناهای متأثر از شرایط خاص رخ نمی داد. استثناءهائی که احیاناً جای قاعده را گرفت.

نقد اصلاحات و نقد اصلاح طلبی را باید از هم تفکیک کرد. نباید مردم از اصلاح پذیر بودن سیستم ناامید شوند. در «مبارزه با فساد» و «عدالت» ضعف داشته ایم. این ضعف ایران و انقلاب را به خطر می اندازد. شیوع فساد اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد.

صد سال پیش، روحانی عالیقدر آیه الله نائینی از حضور مسیحی و زرتشتی و یهودی در مجلس شورای ملی و حقوق شهروندی آنان دفاع می کرد اما امروز به عقب برگشته ایم و از حضور یک غیرمسلمان در شورای شهر به نام جمهوری اسلامی ممانعت می شود. نباید شرایط به گونه ای رقم بخورد که مردم از اصلاح پذیر بودن سیستم ناامید شوند. (عنوان مطلب انتخاب پیک نت براساس مضمون برخی اشارات محمد خاتمی است)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 تیر

 
 

اشتراک گذاری: