ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 اسفند 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

هراس از به خیابان آمدن مردم

شگرد حکومتی اعلام

قطره چکانی در گذشت شجریان! 
 
 

 

 

یکی از شگردهای تبلیغاتی، بازی با افکار عمومی با استفاده از روانشناسی جامعه است. جمهوری اسلامی از این اصل بسیار استفاده می کند. از جمله هر گاه که با یک حادثه مهم و مورد توجه جامعه روبرو می شود. یکی از شیوه ها، استفاده از فراموشی افکار عمومی است. در این زمینه مثلا برای اعلام آمار کشته شدگان یک رویداد و یا یک قتل حکومتی و ... زمان می خرند تا جامعه از هیجان آن رویداد بیرون بیاید. خوب میدانند که "خبر" و "هیجان" جدید می تواند تمرکز افکار عمومی را از یک حادثه متوجه حادثه دیگر کند و در فاصله دو خبر و دو حادثه، حکومت شانه خود را از زیر فشار اعلام حقایق یک رویداد خالی می کند. یکی دیگر از شگردها "تکذیب" و "تائید" یک خبر طی چند روز و حتی چند هفته است. در اینجا نیز حکومت از هیجان و اهمیت اعلام یکباره یک خبر و برانگیخته شدن افکار عمومی استفاده می کند و در حقیقت افکار عمومی را آماده پذیرش کم انعکاس یک رویداد می کند. شاید یکی از برجسته ترین نمونه ها ماجرای حصر میرحسین موسوی بود که طی دو هفته مانور و پخش شایعات توانستند هنگام اجرای حصر مردم رامنفعل کنند زیرا مردم نمیدانستند این بار هم خبر حصر حقیقت دارد یا شایعه است! در ارتباط با در گذشت محمد رضا شجریان، خواننده ای که محبوبیت ملی دارد و مردم خشمگین حصر 10 ساله صدای او هستند از همین مجموعه مورد اشاره در بالا استفاده شده است. تائید و تکذیب و خریدن زمان و آماده شدن افکار عمومی برای پذیرش آرام خبر. حتی خاکسپاری ناگهانی او و پشت سر گذاشتن ریختن مردم به خیابانها و کشیده شدن کار به تظاهرات و حتی شورشی دوباره.

ما نوشته روز گذشته دکتر مهدی خزعلی را در باره درگذشت شجریان قابل قبول تر از اظهارات همایون شجریان که زیر همان فشارهائی است که خزعلی به آن اشاره کرده می دانیم. خزعلی نوشت:

«با عرض تسليت ارتحال استاد محمدرضاشجريان!

سه روزه استاد فوت كردند و همايون تحت فشار شدید امنيتى است و اجازه اعلام بهش داده نمیشود. تشييع استاد هنر ايران می تواند به بزرگترين رفراندم تبديل شود و حاكميت از همين مى هراسد! مراقب باشيم استاد را چون سحابى ها، شبانه و در غربت به خاك نسپارند»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 فوریه 2020

 
 

اشتراک گذاری: