ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مفسر سیاسی روس

مجلس آینده ایران

نماینده یک سوم مردم است

 
 
 

 

 

"ولادیمیر ساژین، " خاورشناس و مفسر سیاسی روس تفسیری در باره انتخابات اخیر مجلس جمهوری اسلامی نوشته که آمار مورد استفاده و استنادش همان آماری است که حکومت از این انتخابات اعلام کرده است. ما این تفسیر را که در سایت اسپوتنیک منتشر شده خلاصه کرده و چند نکته اساسی آن را منتشر می کنیم:

 

«زمان سخت برای رادیکال ها فرا رسیده است. مخالفان افراطی (دولت) با بهره گیری از لحظه، شروع به آماده سازی خود برای گرفتن اهرم های قدرت کردند.

تقریباً 83 میلیون ایرانی، 57.9 میلیون واجد شرایط رای دادن هستند. اكثريت افراد حذف شده، نمايندگان نيروهاي سياسي اصلاح طلب و ميانه رو بودند كه 90 نفر از نمایندگان فعلی مجلس را شامل می شدند.

بسیاری از هواداران اصلاح طلبان و افراد میانه رو تصمیم به تحریم انتخابات گرفتند. اما نه تنها آنها بلکه بسیاری از ایرانیان اعتماد به رژیم برای رفع مشکلات ندارند. در کل تاریخ انتخابات مجلس پس از انقلاب در ایران، ضریب حضور در انتخابات اخیر از نظر تعداد شرکت کنندگان به رکورد رسید - 42.57٪ از کل رای دهندگان.

براساس نتایج انتخابات، رادیکال های محافظه کار که خود را "اصولگرا" می نامند، پیروزی شکننده داشتند. طبق برآوردها، آنها از 290 کرسی مجلس 223 کرسی را کسب کردند. ائتلاف اصلاح طلبان و میانه روها توانستند فقط 20 کرسی کسب کنند. 36 نماینده دیگر کاندیداهای مستقلی هستند.

"اصولگرایان" به پیروزی دست یافتند، به دلیل حضور کم مردم در انتخابات. این پیروزی مشکل مشروعیت پارلمان آینده را مطرح می کند. ناظران در حال حاضر حساب می کنند که تنها 19 میلیون از 57.9 میلیون واجدان شرایط رای در انتخابات شرکت کردند، مجلس آینده در حقیقت نماینده یک سوم جمعیت واجد حق رای هستند. چنین حمایت کمی عواقب جدی برای رژیم در آینده خواهد داشت. حوادث سالهای اخیر در داخل و خارج از کشور، و چالش های سیاسی و اقتصادی باعث کاهش محبوبیت رژیم شده است و اکثر ایرانیان فراخوان ها به رأی گیری از مسئولان را ناشنیده گرفتند.

مجلس یازدهم در ماههای نخست فعالیت خود هیچگونه تحرک سیاسی تند و تیزی به خصوص در عرصه بین المللی نخواهد داشت. مسئله اصلی - سیاسی داخل خواهد بود. یعنی  آماده سازی برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه 2021. تا آن زمان هدف شماره یک مجلس رئیس جمهور حسن روحانی و دولت وی خواهد بود. البته استیضاح رئیس جمهور و استعفای دولت گزینه ای ایده آل برای نمایندگان خواهد بود، اما بعید است که رهبر ایران در شرایط دشوار فعلی بتواند چنین انفجار سیاسی را با پیامدهای غیرقابل پیش بینی آن اجازه بدهد. به احتمال زیاد نمایندگان تازه انتخاب شده، برای بدنام کردن کلیه فعالیت های اصلاح طلبان ، جنگ سرد را علیه رئیس جمهور و تیمش تشدید می کنند و خواهد کوشید فرصت حضور در انتخابات ریاست جمهوری را به آنها ندهند. پیش از انتخابات ریاست جمهوری در 2021، مجلس جدید احتمالاً فعالیت رئیس جمهور و دولت وی را كاملاً مسدود كرده و کاری خواهد کرد تا  دستور كار سیاسی كشور به نفع نیروهای میانه رو نباشد. تبلیغات ضد آمریکایی ، ضد اسرائیلی و ضد غربی شدت خواهد گرفت. به منظور جلوگیری از نفوذ ایدئولوژی و فرهنگ غربی، اوضاع در داخل کشور سخت خواهد شد. بدیهی است که ایران به طور فزاینده ای از اصلاحات داخلی مترقی در سیاست های اجتماعی و اقتصادی فاصله خواهد گرفت. تهران به رهبری رادیکال ها سیاست خارجی را سخت تر می کند، که این خود به یک عامل انفجاری تبدیل می شود و "جنگ نیابتی" را در منطقه گسترش خواهد داد.

این امید باقی است که سیاستمداران عملگرا اجازه ندهند سیر حوادث براساس سناریوی کشنده رادیکال ها، پیش برود.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 مارس 2020

 
 

اشتراک گذاری: