ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 دی  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول: سخنرانی غیر تحلیلی آقای خامنه ای

جمهوری اسلامی امروز

فروپاشی اتحاد شوروی دیروز

 
 
 

 

 به بهانه سالگرد فروپاشی اتحاد شوروی، یک تحلیل صوتی از رهبر جمهوری اسلامی که از نوع صدای ایشان معلوم می شود مربوط به چندین سال پیش است، درباره دلائل این فروپاشی روی سایت بیت رهبری منتشر شده است. این سخنرانی و فایل صوتی با هدف توجیه مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با مذاکره با امریکا تهیه شده و این که هر نظامی که با امریکا مذاکره کند سقوط می کند. دراین سخنرانی آقای خامنه ای یک مرور خبری از پایان دوران گورباچف و روی کار آمدن یلتسین می کند و پیروز میدان مذاکره را دو رئیس جمهور امریکا. یعنی ریگان و بوش پدر که پیش از رئیس جمهور شدن معاون ریگان بود ارائه میدهد.
دراین سخنرانی کوچکترین تحلیلی درباره اوضاع اقتصادی و دلیل بی تفاوتی مردم نسبت به انحلال اتحاد شوروی ارائه نمی شود و تمام صحبت بر سر "توطئه امریکائی" برای فروپاشی موفقیت آمیز اتحاد شوروی است. او فقط در یک بند می گوید که «از عوامل فروپاشی شوروی، نبود رابطه‌ای بین رهبری شوروی و مردم بود؛ یعنی رهبری آنها، هیچ وقت نمی‌توانست روی مردم حساب کند.»
ایشان به مخاطبان خود نمی گوید که چگونه از درون حزب کمونیست اتحاد شوروی مافیائی بیرون آمد که بعدها به "آلیکارش"ها شهرت یافتند و توانستند صنایع کشور را نابود کنند و سیستم اقتصاد مافیائی – سرمایه داری را بر روسیه حاکم کنند. ایشان به آن فسادی اشاره نمی کند که در درون دستگاه حزبی رسوخ کرده بود. این را نمی گوید زیرا همین رسوخ و فساد درجمهوری اسلامی صورت گرفته و فاجعه ثروت و فقر، غارت و حکومت مافیائی در جمهوری اسلامی حاصل همین رسوخ است. از فضای بسته سیاسی در اتحاد شوروی چیزی نمی گوید و این که مردم غافلگیر شدند زیرا اصلا نمیدانستند چه دارد می گذرد و اعتمادها فرو ریخته بود. یعنی همین وضعی که اکنون در جمهوری اسلامی حاکم است. رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی شتاب دارد که مذاکره را توطئه اعلام کرده و نفی کند و به همین دلیل نمی گوید که مگر چین از ترس فروپاشی با امریکا مذاکره نکرد و نمی کند؟ و یا ویتنام و یا کوبا و کشورهای دیگر. نفس مذاکره که توطئه نیست اما به آن شرط که از موضع استحکام موقعیت اقتصادی و موقعیت سیاسی باشد و مردم پشت حکومت. امروز اگر تظاهرات در ایران آزاد اعلام شود و امنیت آن را نیز حکومت تضمین کند 70 در صد جمعیت شهرها علیه حکومت به خیابان خواهد آمد. وقتی زیر رگبار گلوله و به بهانه گرانی بنزین می آیند، زیر چتر تضمین امنیت حکومتی نمی آیند؟
مسئله اینجاست و آن درسی که باید از فروپاشی اتحاد شوروی گرفت نیز همین است. حتی در همان اتحاد شوروی سابق، مگر جمهوری بلاروس نتوانست با همان نظام سوسیالیستی و علیرغم همه توطئه های غرب و بویژه امریکا و حتی زیر فشار حکومت یلتسین بدلیل داشتن حمایت مردمی و مقابله با طبقاتی شدن جامعه سرپای خود بایستد و همچنان ایستاده است.
اتحاد شوروی بزرگترین انبار سلاح های اتمی را داشت، بزرگترین ارتش مجهز و از دل جنگ دوم جهانی بیرون آمده را داشت، بموجب پیمان ورشو در کشورهای اروپای شرقی حضور نظامی داشت و .... اما در داخل خود کشور مردم را دیگر نداشت. مردمی منفعل شده، غیر سیاسی شده و خسته از ایستادن در انواع صف ها. انتخابات معنای خود را از دست داده بود و جامعه تبدیل به حزبی و غیر حزبی (خودی و غیر خودی) شده بود و فساد و حکومت الیگارش ها از دل همین خودی و غیر خودی در آمد. یعنی همین وضعی که امروز جمهوری اسلامی دارد و با رجز خوانی های فرماندهان سپاه و موعظه های امام جمعه ها و تحریف واقعیات توسط رهبر در سخنرانی هایش کار به سامان نمی شود.
 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: