ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 دی  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سرگذشت اعضای اولیه

و ثانویه شورای انقلاب 57

 
 
 

 

 

شورای انقلاب که در اواخل سال 57 و در اوج انقلاب تشکیل شد مرکب از شش نفر بود. آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام مهدوی کنی، حجت الاسلام باهنر، آیت الله طالقانی. بعد از مدتی این شورا به توصیه هاشمی و تائید مطهری و بهشتی علی خامنه ای را به آقای خمینی که آن زمان در پاریس مستقر بود پیشنهاد کرد که تائید شد و او هم به این شورا پیوست و رقم اعضای شورا شد 7 نفر. پس از انقلاب این شورا گسترده شد و جمعی به آن اضافه شد که معمم نبودند. دولت بازرگان بر سر کار آمده بود و شورای انقلاب نقش مجلس را ایفاء می کرد که نخست وزیر باید به آن پاسخگو می بود.

اینها نکاتی است که اخیرا شیخ مهدی کروبی به نقل از خاطرات آیت الله مهدوی کنی گفته و منتشر شده است. از این شورای گسترده

ردیف اول: آیت الله طالقانی اندک زمانی پس از انقلاب گرفتار ایست قلبی شد که آن را مشکوک ارزیابی کرده اند. بهشتی در انفجار حزب جمهوری اسلامی کشته شد، موسوی اردبیلی در دوران رهبری آقای خامنه ای منزوی شد و ساکن قم، رفسنجانی استخر مرگ شد، خامنه ای رهبر شد.

ردیف دوم: مهندس عزب الله سحابی که زندانی دوران شاه بود پس از یک دوره زندان سخت در جمهوری اسلامی بسرعت پیر و درهم شکسته شد و فوت کرد، ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران شد و خیلی زود برکنار و از ایران خارج شد، قطب زاده اولیه رئیس تلویزیون پس از انقلاب که بعدا به جرم اقدام به کودتا تیرباران شد، شیبانی گاهی نماینده مجلس شد و گاهی برای خالی نبودن عرصه نامزد ریاست جمهوری می شد و بالاخره به مرگ طبیعی درگذشت، آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان شد که البته دوران این ریاستش کوتاه بود و فوت کرد،

ردیف سوم: آیت الله مطهری را گروه مذهبی"فرقان" ترور کرد، حجت الاسلام باهنر در انفجار نخست وزیری کشته شد، مهندس معین فر وزیر نفت دولت بازرگان شد و بعدهم نماینده مجلس و سرانجام مغضوب و خانه نشین فوت کرد، مهندس بازرگان نخست وزیر شد و بعد هم نماینده مجلس و مغضوب فوت کرد و حسن حبیبی که تحصیلی کرده فرانسه بود و طرح اولین قانون اساسی را در پاریس برای آقای خمینی نوشت، همیشه بی سر و صدا در حاشیه دولت ها حضور داشت و سرانجام نیز به مرگ طبیعی در گذشت.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 ژانویه 2020

 
 

اشتراک گذاری: