ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 دی  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کدام جناح ها در ایران

از سیاستهای ترامپ سود میبرند؟

روزنامه "اینفو اسپربر" – ترجمه "س. کاهر"

 
 
 
 
 

 

اگر نیروی نظامی ایران هفته گذشته از پهپاد جنگی برای کشتن ژنرال ایالات متحده "کنت مک کنزی"، که در حال بازدید از سربازان در بغداد بود،  استفاده می کرد، به این دلیل که فرماندهی مرکزی آمریكا در خاورمیانه مسئول حملات قبلی به اهداف ایرانی بوده و نیز این ژنرال در حال آماده سازی حملات بیشتر بوده قوانین بین المللی چه حکمی میداد؟ به یاد داشته باشیم که در آوریل ۲۰۱۹ ایران سنتکوم ( فرماندهی مرکزی ایالات متحده) را در رده یک سازمان تروریستی قرار داد، دقیقاً همانگونه که سپاه پاسداران ایران قبلاً توسط دولت ترامپ در واشنگتن طبقه بندی شد.

آیا در صورت چنین تروری، دولت های تقریباً تمام کشورهای عضو سازمان ملل به درستی قتل مک کنزی را ترور حکومتی و دولتی توصیف نمی کردند و آن را به عنوان نقض آشکار قوانین بین المللی محکوم می نمی کردند؟ شورای امنیت با موافقت قدرتهای دارای حق وتو و شاید همچنین با رای روسیه و چین قطعنامه ای را برای تحریم های سازمان ملل علیه ایران به تصویب نمی رساند.  دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترس همه طرفها را با نام بردن آنها برای مصالحه تشویق نمی كرد؟ مرتكب و قربانی را نیز با نام معرفی نمی كرد؟

اما در پی ترور ژنرال ایرانی (قاسم سلیمانی)، به دستور رئیس جمهور دونالد ترامپ، هیچكدام از این احتمالات برای ایالات متحده اتفاق نیفتاد. حتی زمانی که ترامپ تهدید به نابودی فرهنگی ایران کرد. تهدیدی که حتی وزیر امور خارجه آلمان آن را "بی معنی" توصیف كرد.

دوگانگی در تفسیر حقوق بین الملل از دلایل عدم موفقیت اتحادیه اروپا در کاهش تنش بین ایالات متحده و ایران است. به این مسئله، کمبود اعتبار اتحادیه اروپا به تهران اضافه شده است. تا به امروز، هیچ یک از اقدامات اعلام شده توسط بروکسل از تابستان سال 2018 برای فعال نگاه داشتن ایران در ادامه فروش نفت و واردات کالاهای مورد نیاز با وجود تحریم های آمریکا عملی نشده است.

دراین روزها جهان به فاصله یک مو از تقابل نظامی بزرگ بین ایالات متحده و ایران عبور کرد. نه به دلیل تلاش و واسطه گری موفقیت آمیز اتحادیه اروپا و یا سازمان ملل، بلکه به این دلیل که هیچ سرباز یا غیرنظامی آمریکایی در حملات موشکی ایران به دو پایگاه نظامی در عراق کشته نشد! این تنها یک خوش شانسی بود که نمی توان در تشدید تنشهای بعدی به آن امیدوار بود.

دولت ترامپ همچنان در جهت تشدید جنگ اقتصادی شدید علیه ایران پیش می رود. جنگی که در راستای تقویت تندروها در ایران عمل می کند و تقویت تمایل به خروج نهایی تهران از توافق هسته ای.

https://www.infosperber.ch/Artikel/Politik/Qasem-Soleimani-USA-Iran-UNO-EU-Reaktionen


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 16 ژانویه 2020

 
 

اشتراک گذاری: