ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 آذر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کنفرانس خبری 4 ساعت و نیمه پوتین

استیضاح ترامپ یک جنجال

بی ‌نتیجه است و او می‌ماند!

گزارش از ایرج گلفام

 
 
 

 

 

پانزدهمین کنفرانس رسانه ای و پرسش و پاسخِ نوبتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که در یکی از پنجشبنه های آخر سال انجام می شود، روز 19 دسامبرِ برگزار شد.

در این کنفرانس شمار زیادی خبرنگار داخلی وخارجی حضور داشتند و به هر یک از آنها یک گوشی مخصوص داده شده بود که متن سئوال و جواب ها را بی درنگ به زبان خبرنگاران حاضر در جلسه ترجمه می کرد و این یکی از شگفتی های کنفرانس بود. با آنکه این کنفرانس تقریبا 4 ساعت و نیمه بر محور مسائل داخلی روسیه قرار داشت، اما در آن خبرنگاران سئوالاتی در ارتباط با مسائل جهانی را نیز مطرح کردند. از جمله درباره استیضاح ترامپ در امریکا.

تقریبا همه سئوالات خبرنگارانِ خارجی مربوط به امنیت جهانی و منطقه ای، خطر مسابقۀ تسلیحاتی و جنگ هسته ای، جنگ اوکرائین با منطقۀ دونباس (شرق این کشور) و...بود و برخی سئوالات متفرقه از جمله "سهامدار بودنِ دخترانِ ولادیمیر پوتین در برخی از کمپانی ها و شرکت ها" که از سوی خبرگزاری بی بی سی بخش روسی مطرح شد و ولادیمیر پوتین در ضمن پاسخ به توضیح فعالیتهای علمی دخترانش پرداخته و با اشاره به صفر بودنِ سرمایۀ یکی از این مؤسسه ها  خبرنگار بی بی سی را به تحقیق و دقتِ بیشتری پیش از طرح سئوال دعوت کرد.

پوتین به اولین سئوال که مربوط به محیط زیست و گرمتر شدنِ هوا  و تأثیر گازهای گلخانه ای بود چنین پاسخ داد:

"روسیه معاهدۀ پاریس را امضاء کرد و به آن پایبند است. ایالات متحده (ترامپ از این معاهده خارج شد) و چین هر کدام با 16 % اتحادیه اروپا با 11% روسیه با 6% و هند با 5% در تولید گازهای گلخانه ای سهم دارند"

وی در پاسخ به سئوالی در مورد مسابقۀ تسلیحاتی و خروج یکجانبۀ ایالات متحده از قراردادِ منع تولید موشکهایی میانبرد از پانصد تا 5000 کیلومتر و خطر این اقدام آمریکا برای امنیت جهانی گفت:

"ما حاضریم همین الان این قرارداد را حتی بدونِ دیدار رو در رو تمدید کنیم و علیرغم تمام پیشنهادهای مختلفِ با طرف آمریکایی، ایالات متحده سکوت پیشه کرده است"

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوالی در مورد رأی صادر شده از سوی کمیتۀ ضد دوپینگ بین المللی مستقر در کانادا مبنی بر عدم استفاده از پرچم روسیه برای ورزشکاران این کشور و ممنوعیتِ برگزاری مسابقات بین المللی در روسیه تا سال 2024 میلادی ، گفت:

"این درست نیست که اکثریتِ ورزشکارانِ سالم و تمیز را بخاطر چند نفر از پرچم کشورشان محروم کرد و با توجه به این که تمام اعضای کمیتۀ المپیک روسیه از سوی همین ارگان بین المللی ضددوپینگ در کانادا انتخاب شده اند ما منتظر رأی دادگاه بین المللی ورزشی در این مورد خواهیم بود"

دیمیتری سایمس رئیس اجرایی مرکز "منافع ملی" ایالات متحده از شرکت‌کنندگان و سئوال دهندگان این کنفرانس بود.

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال دیمیتری سایمس مبنی بر آیندۀ روابط  روسیه و ایالات متحده تا پایانِ مهلت ریاست جمهوری ترامپ با توجه به فشارهایی که در کنگرۀ آمریکا بر ترامپ وارد میشود و مسئلۀ استیضاح ترامپ و گامهای روسیه در نزدیکی به آمریکا در این مدت کوتاه، گفت:

"شما چرا فکر میکنید که دورۀ  ترامپ بزودی خاتمه می یابد؟  من باور ندارم که اکثریت سنای آمریکا با برکناری ترامپ موافقت کنند چرا که اکثریت در سنای آمریکا با جمهوریخواهان است و آنها رئیس جمهور خودشان را برکنار نمی کنند. البته این نظر شخصی من است. این اقدامات در پی شکست حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری گذشته آغاز شد . قبلا می گفتند ترامپ با همدستی روسیه انتخاب شده و معلوم شد چنین نبود. حالا گیر دادند به مسئلۀ اوکرائین و کلا این مسائل داخلی آنهاست و به خودشان مربوط است. اما آنچه مربوط به روسیه میشود و اقدامات علیه روسیه است آن است که دست آخر آنها در پی این هستند که در برخی مواقع که خیلی به نفع آنهاست با ما همکاری کنند و در مواقع دیگر نه. خوب ما هم علیرغم میل باطنی آینه وار مقابله به مثل میکنیم و هیچ چیز خوبی در این اقدامات برای طرفین نمی بینیم."

در پاسخ به اصطلاح "اشغالِ" برخی مناطقِ لهستان توسط ارتش سرخ در زمان جنگ جهانی دوم، ولادیمیر پوتین چنین گفت:

"ارتش شوروی جایی را اشغال نکرد . بلکه نیروها و ارتشِ فاشسیت هیتلری را از  مناطق اشغال شده در جریان جنگ کنار  زد. مضافا اینکه در آن زمان اصلا دولت مرکزی لهستان فروپاشیده بود و هیچ کنترلی نداشت"

پوتین در جوابِ خبرنگاری در مورد پدید آمدنِ جهانِ چند قطبی چنین گفت:

"بعد از جنگِ جهانی دوم سهم آمریکا در اقتصاد جهانی بالای 50% بود و اکنون چین در حال سبقت گرفتن است  و حجم توازن قدرت خریدِ چین بیشتر از ایالات متحده است و این امر خواهی نخواهی بر جغرافیای سیاسی جهان تأثیر خواهد گذاشت"

در مورد عدم شرکت برخی از سرانِ کنونی کشورهای سابق اتحاد شوروی (بخصوص سرانِ کشور اوکرائین بدلیل قدرتِ گرفتنِ نیروهای طرفدار فاشیسم هیتلری در این کشور) در بزرگداشتِ 75مین سالروز پیروزی بر فاشیسم در روز 9 ماه می 2020 میلادی ولادیمیر پوتین چنین پاسخ داد:

"این اشتباه بزرگی است. اسنادِ تصمیماتِ نیروهای اشغالگر فاشیست موجود می باشند، که مشخصا در آن به استفاده از "اسلاوها" (یعنی روسها و اوکرائینی ها و...) فقط بعنوان نیروی کار در مناطق اشغالی و کوچ دادنِ اکثریت غالب ایشان به ماورای مناطق بسیار سرد و غیر قابل زیست کوهستانی اورال برای مُردن اذعان شده است".

پوتین در مورد دستگیری خبرنگاری که در مسکو دستگیر شده بود گفت که این دستگیری با پاپوش پلیس صورت گرفته بود. پوتین گفت:

"پنچ نفر از مأمورین (از جمله ژنرال و افسر در رابطه با پاپوشی که برای یک خبرنگار دوخته و در جیب وی مواد مخدر جا سازی کرده بودند) از کار اخراج و دستگیر شده اند"

از نکات حاشیه ای و جالب توجه این کنفرانس این بود که علیرغم اینکه دیمیتری پیسکوف رئیس دفتر رسانه ای ولادیمیر پوتین مجری برنامه  بود، پوتین هم به دلخواه خود چندین مرتبه سئوال کنندگان را انتخاب کرد. از جمله با طعنه به خبرنگار بی بی سی اشاره کرده و گفت: "از آنجا که بی بی سی ما را خیلی دوست دارد اجازه بدهیم سئوالش را مطرح کند"

رجب صفرف با کاغذی که روی آن "ایران" نوشته شده بود در پی جلب توجه، جهتِ گرفتنِ اجازۀ طرح سئوال خویش بود. تعداد خبرنگاران شرکت کننده در این جلسه 1895 نفر از اقصی نقاط جهان بوده و ولادیمیر پوتین به بیش از 70 سئوالِ خبرنگاران، طی 4 ساعت  20 دقیقه، پاسخ گفت.

 خبرنگارانِ بی بی سی تنها خبرنگارانی بودند که 2 بار امکان طرح سئوال را پیدا کردند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: