ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 16 مهر

قیام مردم عراق

به کدام جهت خواهد رفت؟

 
 
 

 

 

قیامی در عراق جریان دارد که هنوز در باره نتایج آن نمی توان قضاوت و پیش بینی کرد. این قیام علیه تبعیض قومی و مذهبی، علیه فساد حکومتی و علیه گرانی و فقر در کشوری است که چهارمین تولید کننده نفت است و روزانه 4 میلیون بشکه نفت صادر می کند. دولت حاکم به مقابله نظامی و انتظامی با قیام برخاست که بموجب همه ارزیابی ها، اشتباه بزرگی را مرتکب شد. بخشی از سمت گیری سیاسی این قیام به سوی مخالفت با دخالت های جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق است و اگر سپاه قدس و یا هر واحد و نهاد نظامی دیگر ایران با انگیزه جلوگیری از سرایت قیام به ایران، علیه آن وارد عمل شود اشتباهی بزرگتر از اشتباه دولت عراق را مرتکب شده است. شک نیست که اسرائیل و امریکا خواهند کوشید به تحولات جاری در عراق جنبه ضد ایرانی بدهند و پل اتصال ایران با سوریه، لبنان و مدیترانه را قطع کنند و از سوی دیگر هنوز زخم جنگ 8 ساله و همراهی با امریکا برای سرنگون کردن رژیم صدام حسین بر تن عراق و بخش هائی از اقوام و مردم این کشور باقی است. از سوی دیگر حوزه مذهبی  نجف بصورت تاریخی فاصله خود را از حوزه قم حفظ کرده و حتی بسیاری از علمای نجف نه آن را قبول دارند و نه حکومت اسلامی حاکم بر ایران را. در نتیجه، نوع نگاه جمهوری اسلامی به رویدادهای کنونی عراق به مهارتی نیازمند است که با توجه به چند دستگی در حکومت خطر سقوط از فراز بند کم نیست!

مقتدا صدر که گفته می شود در پشت این قیام قرار دارد به امید بدست آوردن اکثریت قاطع در پارلمان عراق خواهان انتخابات زود هنگام پارلمانی شده است. در پارلمان کنونی عراق جبهه "سائرون" که مقتدا صدر در راس آن قرار دارد فراکسیونی بالای 50 نماینده دارد که 17 تن آنها وابسته به حزب کمونیست عراق اند. حزب کمونیست عراق یکی از اعضای جبهه سائرون است. همین حزب نیز در بیانیه ای که درباره قیام مردم منتشر کرده نوشته است:

«عراق نیازمند اصلاحات بنیادی و همه‌ جانبه در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی است. سهمیه‌ بندی قدرت بحران‌های موجود در کشور را تشدید کرده است. به سرکوب تظاهرات  مردم سریعا باید خاتمه داده شود و مسالمت‌آمیز بودن جنبش اعتراضی باید حفظ شود. حزب ما از خواست‌های عادلانهٔ مردم حمایت می کند و با آنها همراه است.»

رهبری جمهوری اسلامی فعلا گفته است: ملت عراق یک ملت بزرگ است و جوانهای عراقی در مقابل توطئه های جهانی ایستادگی کردند، در برابر توطئه داعش و تکفیری ها ایستادند و اجازه ندادند عراق تبدیل به میدان جنگ داخلی شود و شیعه و سنی به جان هم بیفتند». باید دید در این روزها، گوش مردم عراق به این حرف های کلی که بیشتر به هندوانه گذاشتن زیر بغل مردم و جوانان عراقی می ماند بدهکار است؟

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: