ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 شهریور  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 28 شهریور

رهبر ج. اسلامی، توپ مذاکره

را به زمین امریکا انداخت!

 
 
 

 

 

رهبر جمهوری اسلامی پس از تاخیری نسبتا طولانی، پیشنهادی را که می توانست در دیدار با نخست وزیر ژاپن مطرح کند و امریکا را زیر فشار افکار عمومی جهانی قرار دهد، روز گذشته در جلسه درس مذهبی خود (درس خارج) برای روحانیون میانه سال و طلبه های جوان مطرح کرد. او گف که امریکا اگر به برجام باز گردد، روند مذاکره با آن در چارچوب آن پیمان طی می شود.

آقای خامنه ای در همین سخنرانی و با این پیشنهاد عملا یکبار دیگر "برجام" را تائید کرد و آب پاکی را روی دست امثال علم الهدا و کیهان ریخت که عجله دارند ایران از برجام خارج شده و به تقلید از کره شمالی، برود به سمت تولید کلاهک اتمی! رویا و پیشنهادی که در عمل ایران را از دو متحد اصلی کنونی آن یعنی روسیه و چین جدا می کند و ضربه پذیر.

رهبر جمهوری اسلامی با سخنان دیروز خود که حدس زده می شود با مقاومت ها و واکنش هائی از جانب طرفداران خروج از برجام در داخل کشور نیز روبرو شود، بن بستی را که خود او در ایران و ترامپ در امریکا بوجود آورده اند شکست. یعنی مذاکرات زانو به زانوی ترامپ و روحانی. این حیله ای بود که ترامپ به کار گرفت و جمهوری اسلامی نیز فریب آن را خورد. در هیچ زمان و از سوی هیچ کشوری، طرفین متخاصم شرط مذاکره را دیدار روسای جمهور و یا رهبران دو کشور قرار نمیدهند. مذاکره امری است که از سوی مقامات مربوطه و با کار کارشناسانه پیش می رود و دستور کار آن تا آخرین مرحله تدوین می شود و حتی برای امضاء آماده می شود و سپس رهبران دو کشور و یا وزرای خارج و یا نخست وزیران  و یا روسای جمهور دو کشور در ملاقاتی کوتاه آن را امضاء می کنند. هیچ آیه ای از آسمان نازل نشده که مذاکره با امریکا برای حل اختلافات حتما باید از همان ابتدا بر مبنای دیدار رهبران دو کشور باشد. مذاکرات همانگونه که رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته اعلام کرد می تواند در چارچوب برجام انجام شود و طبیعی است که حضور دوباره امریکا در برجام باید همزمان با لغو تحریم هائی باشد که پس از خروج امریکا از برجام توسط رئیس جمهور این کشور اعلام و اجرا شد.

رهبر جمهوری اسلامی هم در دیدار با نخست وزیر ژاپن و هم در دیدار با رئیس جمهور فرانسه که به ایران سفر کرده بود، می توانست این دو شرط را برای مذاکره مقامات و از جمله وزرای خارجه ایران و امریکا در جلسات برجام مطرح کند.

از آنجا که ماهی را هر زمان که از آب بگیرند تازه است، فعلا باید بر مبنای همین سخنرانی و پیشنهاد رهبرجمهوری اسلامی، دولت، رسما شرط مذاکرات با امریکا را اعلام کند. گرچه تاکنون نیز تلویحا هم روحانی و هم ظریف این دو پیشنهاد را به تناوب مطرح کرده بودند وحتی روحانی از اصطلاح "توبه" امریکا و بازگشت به برجام سخن گفته بود، اما حالا می توان بر مبنای سخنرانی آقای خامنه ای رسما آن را بعنوان پیشنهاد و شرط نظام برای مذاکره با امریکا مطرح و اعلام کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 سپتامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: