ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 خرداد  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 11 خرداد

ایران و امریکا، چگونه

گام اول مذاکرات را برمیدارند؟ 
 
 
 
 

 

پس از پایان سفر ترامپ به ژاپن، وزیر خارجه روسیه به همراه وزیر دفاع روسیه راهی ژاپن شد. استقبال رسمی و گسترده ای که از دو وزیر مهم روسیه در ژاپن شد، نه تنها نشان داد که تحول مهمی در مناسبات روسیه و ژاپن روی داده، بلکه حکایت از همسانی و همآهنگی دو کشور در عمده ترین چالش های کنونی جهان داشت. چالش هائی که فعلا ایران در صدر آن قرار دارد و بی جهت نبود که سئوال خبرنگاران از لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره همین چالش بود، بویژه که آنها می خواستند بدانند در آستانه سفر مهم نخست وزیر ژاپن به تهران، روسیه چه اطلاعی از نتیجه مذاکرات ترامپ در ژاپن بدست آورده و دستور کار نخست وزیر ژاپن درجریان سفر به ایران چیست و تا چه حدودی با روسیه دراین زمینه همآهنگ است. در همین مورد لاورف بسیار دیپلماتیک حرف اساسی را  به خبرنگاران گفت:

«روسیه قصد تحمیلِ میانجیگری خود در مناسبات ایران وامریکا ندارد، اما از میانجیگری ژاپن حمایت می کند.»

لاوروف اضافه کرد: «این که گلوی کسی را فشار بدهی و بعد بگوئی حالا بیا مذاکره کنیم، قابل قبول نیست.

در تهران، گرد و خاکی که سیمای جمهوری اسلامی و رسانه های وابسته به اطلاعات سپاه با ریختن اشک تمساح برای همسر "نجفی" به پا کرده بودند پس از پوشش وسیع خبری مراسم تدفین در سیمای جمهوری اسلامی کم کم فروکش کرد و بار دیگر افکار عمومی متوجه مسئله مهم مذاکره و تحریم و گرانی و برجام شد.

غیب شدن موضع گیری های همین رسانه ها علیه خواست روحانی برای اختیارات بیشتر از یکسو و اشاراتی که برخی فعالان سیاسی به اهمیت سفر نخست وزیر ژاپن به تهران کرده اند و حتی مسئله بازگشت غیر مستقیم امریکا به برجام را پیش بینی کرده اند، نشان داد که ارزیابی و تحلیل پیک نت از همآهنگی میان رهبر و روحانی برای پیش بینی نوعی مذاکرات دولت با امریکا نزدیک تر از هر تحلیلی است که دراین ارتباط در روزهای گذشته انتشار یافته است. هیچکس نمیداند گام اول چگونه برداشته می شود اما شواهد نشان میدهد که این گام هم از سوی امریکا و هم از سوی جمهوری اسلامی برداشته خواهد شد و اصول مندرج در معاهده برجام پا برجا خواهد ماند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: