ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 فروردین  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از فراز گرد و خاک سلطنت طلب ها

فراموش نباید کرد

آنچه رژیم شاه با ایران کرد!

 
 
 
 
 

 

سلطنت طلبان روی موج رویدادهای ایران و نارضائی مردم سوار شده اند و چنان باهیاهو پیش می روند که کسی از میان نسل بعد از انقلاب از آنها درباره گذشته پیش از انقلاب سئوال نکند و اگر سئوالی هم بشود فورا می گویند می خواهید جنایات جمهوری اسلامی فراموش شود؟. به همین دلیل لازم است گهگاه گوشه ای از پرونده دوران شاه را (نه از قلم امثال شریعتمداری و کیهان او) برای نسل بعد از انقلاب ایران باز کرد و معتبر تر از خاطرات اسدالله علم وزیر دربار شاه چه سندی؟

علم در خاطراتش می نویسد:

...

شاهنشاه: گزارش صلیب سرخ جهانی و گزارش کمیسیون تحقیق خودم نشان می دهد که از ۳ هزار زندانی سیاسی موجود، آثار شکنجه ساواک بر بدن ۹۰۰ نفر از آنان باقی مانده است.»

سئوال کردم گزارش صلیب سرخ جهانی (در دیدار رئیس آن با اعلیحضرت) چه گونه بود؟

فرمودند: البته برای ماست و منتشر نمی شود. ولی گزارش از این قرار است که از 3 هزار نفر زندانی سیاسی، 900 نفر آثار شکنجه دارند و این با گزارش کمیسیون مخصوصی که خودم هم فرستاده بودم، تطبیق کرده. ولی از این که ما از چند ماه قبل حق استیناف برای آنها در محاکمات قائل شده و تعیین وکیل را به اختیار خود آنها گذاشته ایم و دیگر از شکنجه اثری نیست و تسهیلات درس خواندن و ملاقات با فامیل برای آنها قائل شده ایم، اظهار خوشوقتی کرده اند و قرار شد باز پیش ما بیایند و [وضع را] ببینند.

عرض کردم، به هر حال به نظر غلام گزارش بسیار بدی است.

فرمودند، چرا؟

عرض کردم، نشان می دهد که حرفهای فراریها چندان بی مأخذ نبوده است. خدا کند این اخبار درز نکند. فرمودند، این گزارش فقط برای ماست.

 عرض کردم، به هر حال خطرناک است.

 فرمودند، مگر از این جا درز کند.

عرض کردم، به هر حال این روزها چیزی محرمانه نمی ماند. ولی چه قدر حیف که این کارها را قبلا خودمان انجام ندادیم. دیگر چیزی نفرمودند (خاطرات علم، جلد ششم، ص ۵۰۲. ۵ تیر 1356)

 

از جیب ملت

شاه: دوباره به پادشاه سابق افغانستان و دختر و دامادش پول و اتومبیل و خانه بدهید. خانه پادشاه سابق آلبانی، یونان و ایتالیا را هم آباد کنید.

عرض کردم، پادشاه [سابق] افغانستان باز یک اتومبیل در رم خریده و به ۱۰ هزار دلار و پولش را از شاهنشاه می خواهد.

 فرمودند، البته بده، چه باید کرد؟ خدا به ما می رساند که ما به دیگران بدهیم. ضمنا تحقیق کن عبدالولی [داماد پادشاه] از چه ممری زندگی می کند. نمی تواند سربار زنش باشد و از حقوقی که ما به پرنسس بلقیس می دهیم توقعی بکند»(خاطرات علم، جلد ششم، ص ۴۳. ۲۴ فروردین ۱۳۵۵).

عرض کردم، پولی که [ماهانه] برای والاحضرت بلقیس حواله می کنیم ۲۵۰۰ دلار است.

فرمودند، پس ۱۰۰۰ دلار هم علیحده به عنوان پول جیبی برای عبدالولی خان بفرست.

عرض کردم، توقع خانه ای که خریده ایم و در آن جا زندگی می کنند را هم دارند.

 فرمودند، خوب اگر رفتنی از رم نشدند، چاره نیست، باید بدهیم و خواهیم داد»(همان، صص ۵۲- ۵۱. ۲۸ فروردین ۵۵).

لیکا پادشاه سابق آلبانی آمد در منزل مرا دید. پول می خواهد و [معامله تجارتی]. پادشاه سابق یونان هم دیشب در رکاب علیا حضرت شهبانو به همین منظور آمده است. ویکتور امانوئل پادشاه سابق ایتالیا را که شاهنشاه آباد فرمودند، واسطه معاملات بزرگی با ایتالیا شد و حالا ثروت هنگفتی دارد، اینها هم تبعیت می کنند. شاهنشاه آن قدر بلند نظر و بزرگ است و آن قدر آقاست که این کارها در طبیعت اوست، حال آن که خودش کوچکترین ارزشی برای ثروت دنیا قائل نیست»(همان، ص ۵۴. ۳۰ فروردین ۵۵)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: