ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول دی 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت اول دیماه

با سیاست

نه "سیخ" بسوزد و نه "کباب"

راه به جائی نمی بریم!

 
 
 

 

 سیاست 30 ساله اخیر رهبر جمهوری اسلامی پیوسته دو پهلو و چند پهلو حرف زدن و حرف های عجولانه و موضع گیری های شتابزده بوده است. در این سیاست، اگر نتیجه مثبتی بدست آمد ایشان به حساب خود می گذارد و اگر غلط از آب در آمد که معمولا چنین است، دیگران بعنوان اشتباه کارهائی که حرف های ایشان را درست عمل نکرده اند و یا حتی سرخود کاری را انجام داده اند مورد انتقاد و خطاب قرار می گیرند. نمونه های بسیاری دراین زمینه وجود دارد. از جمله ستایش شتابزده و عجولانه ای که از دیدگاههای اقتصادی احمدی نژاد در اولین نماز جمعه پس از انتخابات 88 کرد و یا همین اخیرا، ستایشی که از مجلس یازدهم بعنوان مجلس جوان و انقلابی و بهترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی کرد. دفتر حرف های چند پهلو هم بسیار پر برگ است! تقریبا در هر سخنرانی که وی می کند چند جمله دوپهلو و چند پهلو دارد که موجب تشدید اختلافات حکومتیان با هم می شود. آخرین نمونه آن، سخنرانی اخیری است که در مراسم تجلیل از سردار قاسم سلیمانی در سالگرد ترور موشکی او توسط امریکا ایراد کرد و در آن مسئله لغو تحریم ها را چنان مطرح کرد که گوئی تا یکساعت دیگر این تحریم ها می تواند لغو شود. تحریم هائی که بدون مذاکره و تفاهم همه طرف های درگیر با این مسئله ممکن نیست لغو شود. حالا بحث این است که آیا وی با گفتن جمله جایز نبودن یک دقیقه و یکساعت در لغو تحریم ها، منظور قبول مذاکره هم بوده و یا خیر. همین شده مبنای بحث و تشدید اختلافاتی که عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی بدرستی روی آن انگشت گذاشته و در مصاحبه با نشریه "صدا" گفته است:
«در رابطه با صحبت های اخیر رهبری مبنی بر این که یک ساعت هم نباید لغو تحریم ها را به تاخیر بیاندازیم، آیا این را میتوان پالسی به غرب در راستای مذاکرات احتمالی قلمداد کرد؟ با توجه به این که کارگزار مذاکرات دولت است، چرا در عین حال دولت هم با طعنه مواجه شد؟
گمان نمی‌کنم چنین نشانه‌ای را از این جملات بتوان استنباط کرد چون ادامه این جملات معلوم می‌کند که منظورشان چیز دیگری بوده است. البته این به معنای رد گفتگو هم نیست. شاید از طریق دیگری تایید آن صادر شده باشد ولی از این جملات چنین استنباطی نمی‌توان کرد. هم می‌خواهیم تحریم نباشد و هم هزینه ‌ای پرداخت نشود. هم می‌خواهیم با آمریکا توافق کنیم و هم سود روابط اقتصادی به جیب دیگران برود. با این تناقض‌ها ره بجایی نمی‌بریم.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 دسامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: