ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آذرماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با معاون سابق اداره سیاسی سپاه

اکثریت فرماندهان سابق سپاه

با رفتارهای کنونی سپاه مخالفند!

 
 
 

 

 

سردار سابق سپاه "محمد عزلتی مقدم" که از فرماندهان جنگ ایران و عراق هم بوده و علاوه بر آن معاونت اداره سیاسی سپاه را نیز داشته در مصاحبه با "امتداد" درباره ریاست جمهوری یکی از فرماندهان سپاه گفته است:

 این موضوع را  خود سپاهی‌ها و سرداران سپاه مطرح کردند و رسانه‌های وابسته به این نهاد، آن را با پروپاگاندای رسانه‌ای منعکس کرده‌اند.  ما در کشورمان، دو نهاد نظامی داریم. در این بین، ارتش با دیسیپلین و نظمی که از پیش از انقلاب داشته و در حال حاضر نیز، اساس و شاکله آن را همان نظم تشکیل داده در مسائل سیاسی که از نظر قانون، منع شده، دخالت نمی‌کند.

اما سپاه و پاسدارها به دلیل ماهیت انقلابی و اولیه‌ای که داشته و مسئولین‌شان از میان چهره‌های سیاسی بودند که بعد از انقلاب پاسدار شدند، گاها وارد عرصه سیاسی می‌شوند. سپاه از همان ابتدا نیز به گونه‌ای تربیت شده که دخالت‌های گاه و بیگاهی به صورت مجاز یا غیرمجاز در عرصه سیاست داشته است.  در حال حاضر پاسدارهایی که یا در سپاه بودند و یا حتی الان در تشکیلات آن حضور ندارند به انواع مختلف برای این مسئله ابراز تمایل می‌کنند. متاسفانه برخی از پاسدارها مانند حسین الله‌کرم از حدود 30 سال پیش در سیاست دخالت کرد و کسی هم جلودار او نبوده است. حتی وقتی هم بنا داشتند با او برخورد کنند، این امکان وجود نداشت و این شخص، همواره از حمایت‌هایی برخوردار بود.  یکی از آقایانی هم که مطرح کرد که برای انتخابات 1400 باید یک رئیس جمهور نظامی بر سر کار بیاید، همین حسین الله کرم است. بنابراین، باید دید که اهداف این گروه از فرماندهان و مسئولین سپاه که چه به صورت حزبی وارد این نهاد شده و چه در سپاه تحت تعلیم افراد حزبی قرار گرفتند، برای طرح اینگونه مسائل چیست. چرا که این افراد در زمانی که لباس هم بر تن داشته و کماکان نیز دارند از پشتوانه سپاه برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند.

در دنیا، ارتش‌ها در شرایطی که کشور دچار بحران می‌شود، وارد عرصه شده و کشور را تا برقراری امنیت اداره می‌کنند تا بعد از ان نیز زمام امور را مجددا به سیاسیون بازپس دهند. نمونه آن در حال حاضر در مصر بوده و سابق بر آن نیز در کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان و برخی دیگر از کشورها وجود داشته است.

الان در ایران باید دید که چه شرایطی حاکم شده که نظامیان، مدام مطرح می‌کنند که زمان آن فرارسیده تا یک نظامی و به طور مشخص، یک سپاهی کشور را اداره کند؟ خب! جسته گریخته شنیده‌ایم که سپاه در بسیاری از امور، نظیر امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای و سایر امور ورود کرده و دخالت مستقیم دارد.

مسئله‌ای که از سوی فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح به صورت قانون و به شکل مکتوب ممنوع شده ولی در عین حال، شاهد نادیده گرفته شدن آن هستیم و کشور به دست این افراد اداره می‌شود.

سپاه، در گذشته یک شاکله داشته و افراد مختلفی وارد این نهاد شدند که پس از جنگ، بسیاری از این فرماندهان از این نهاد نظامی خارج شده و اتفاقا افراد توانمندی هستند که در سطح جامعه حضور دارند. اکثر این افراد هم نظرات فعلی نهاد سپاه را به دلیل رفتاری که سپاه بعد از جنگ و بخصوص در 30 سال اخیر داشته، قبول ندارند.

یک دوره‌ای را شاهد بودیم که عزیزجعفری به عنوان فرمانده کل و شیخ علی سعیدی به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه حضور داشته و هر دوی این افراد، دخالت‌های آشکاری در سیاست با عنوان حفاظت از دستاوردهای انقلاب داشتند. هیچ امری نبود که این دو بزرگوار در آن دخالت نکنند و وقتی هم سوال می‌شد که این دخالت، خلاف قانون بوده و اشتباه است، عنوان می‌کردند که ما، نگران به خطر افتادن دستاوردهای انقلاب هستیم.

به هر حال، همین آقایان بودند که احمدی‌نژاد را بر سر کار آوردند و همین شخص، هست و نیست این کشور را به باد داد. همین حالا هم که کشور در بسیاری از موارد درگیر مشکلات و تحریم و امثال آن شده به دلیل حضور احمدی‌نژاد و حمایت‌های بی‌دریغ سپاه از او بوده است. این مسئله، نشانگر آن است که ما نباید به کار اشتباهی که در گذشته صورت گرفته، تن بدهیم.

حرف‌هایی که الان از فرماندهان سپاه می‌شنویم، همه چیز را با دید توطئه نگریسته و همه نگرانی‌شان از این بابت است که غرب و در راس آن آمریکا علیه ما توطئه می‌کند. اینکه، ما هیچ ملاحظه‌ای نداشته و نگاه‌مان تنها به امر دشمنی بیگانه باشد، خب! این نگاه در جامعه چندان کارایی نخواهد داشت. کما اینکه، ای کاش، ما در زمان جنگ هم نگاه بهتری داشتیم و با نگاهی بازتر، می‌توانستیم، هم جنگ را اداره کرده و هم اجازه فکر کردن سیاسیون به پایان جنگ را می‌دادیم.

در حالی که الان هم برخی از برادران سپاهی، مرحوم آیت‌الله هاشمی که به پایان جنگ فکر می‌کرد را خائن می‌دانند.  اگر اداره جامعه را به سپاهی و نظامی واگذار کنیم، هرچه بیشتر به فضای امنیتی جامعه کمک کرده و زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم که جامعه از علوم و دانش برای اداره خود محروم‌تر شود. الان درست است که ما مشکلاتی در جامعه داریم، اما این مشکلات به دست یک نظامی که فشار و زور را محور پیشبرد امور جامعه می‌داند، حل نشده و چنین فردی، نمی‌تواند کشور را به اهداف خود برساند.

ما در جامعه نیازمند آزادی‌های مختلف هستیم تا بتوانیم به مدد آزادی فردی، اجتماعی، رسانه‌ای و تحمل انتقاد و مخالف از بحران‌های مختلف با سلامت عبور کنیم.

روحیه‌ای که ما نظامی‌ها داریم، مغایر با این وضعیت بوده و بنابراین، خودمان نباید با دست خود، شرایط را سخت‌تر کنیم. آن رویه‌ای که در گذشته، متکی بر برخورداری از روحیه تقوا، دوری از دنیا و خدمت بی‌شائبه در سپاه داشتیم، الان شاهد آن نیستیم. الان در بسیاری از افرادی که خلاف قانون در سیاست دخالت می‌کنند، بی‌تقوایی خود را نشان می‌دهند. حال اگر چنین فردی به مقام ریاست جمهوری برسد، تصور نکنید که بر اساس تقوا و ملاک‌های ارزشی کشور را اداره خواهد کرد.

خوشبختانه، جامعه به دلیل بسط فضای مجازی و اطلاع‌رسانی سینه به سینه نسبت به مسائل آگاهی دارد. کما اینکه در انتخابات گذشته نیز دیدیم که افرادی که سپاهی بوده و لباس نظامی بر تن داشتند، مورد اقبال و مشارکت مردم در انتخابات قرار نگرفتند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 دسامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: