ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول آبان 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پادشاه تایلند

همراه با سلطنت خواهد رفت؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 
 
 
 
 

 

اعتصاب عمومی و تظاهرات جدیدی در تایلند برای برکناری نخست وزیر این کشور و بازنگری قانون اساسی  درجریان است و بتدریج جنبه ضد سلطنتی به خود گرفته است.

تصور می شد که مردم تایلند با ممنوعیت اجتماعات، زندانی شدن به دلیل توهین به پادشاه و سرکوب شدید نظامی به زانو در بیایند. اما مردم تایلند همچنان در خیابانها در مقابل سلطنت و ارتش ایستادگی می کنند.

در آخرین تظاهرات وسیع که دراین هفته برگزار شد 21 تن از فعالان سیاسی دارای سابقه انقلابی و سیاسی بازداشت شدند. متعاقب آن اعتصاب عمومی در روز بزرگداشت قیام دانشجویان سرکوب شده درخون در سال 1973 با شکوه برگزار شد.

از زمان کودتای نظامی سال 2014 این تظاهرات بزرگترین تظاهرات عمومی در تایلند بود. تظاهرات از تابستان امسال در تایلند آغاز شده ومعترضان خواستار بازنگری قانون اساسی و برکناری نخست وزیر، ژنرال "پریوت چان او چا" شدند اما اکنون شعار "نسل ما سلطنت را نمی خواهد" پادشاه مستبد تایلند را هدف قرارداده است. در تایلند رژیم سلطنت پارلمانی برقراراست اما مجلس سنا و شورای ویژه سلطنتی همه مقامات را منصوب می کنند و در عمل مجلس کاره ای نیست.

11 اکتبر مردم شعاری را در میدان "سانام لونگ" دربانکوک رو به روی کاخ سلطنتی برافراشتند با این عنوان: "کشور متعلق به مردم است و نه متعلق به شاه ".

محدودیت های اعمال شده در بهار، در اوج همه گیری بیماری کووید 19، اعتراضات را به سمت شبکه های اجتماعی سوق داد. در ماه ژوئن، ربودن یک فعال مخالف رژیم "وانچالرم ساتساكسیت" در كامبوج و تمدیدهای مكرر فرمان های اضطراری شاه ، جنبش را گسترده تر کرد.

در میان 10 خواسته تظاهرکنندگان، لغو جرم بی احترامی به شاه، آغاز تحقیقات در مورد مرگ کسانی که انتقاد کرده بودند و یا با ولیعهد رابطه داشتند، تأیید کودتا توسط مقامات حاکم برجسته است.

جنبش که از دانشگاهها آغاز شد، وابستگی خاصی به جنبش "پیراهن سرخ ها" در سال 2010، وابسته به نخست وزیر مخلوع سابق که  بشدت سرکوب می شود و 91 کشته و 2100 زخمی برجای گذاشت دارد. "آرنون نامپا"، یکی از چهره های اصلی جنبش فعلی،  مدافع جنبش پیراهن های سرخها بود. او رهبری جنبش جدید را بر عهده دارد. رهبری جنبش مواظب است چندان آفتابی نشود.

مخالفان، که برخی از آنها با لباس مدرسه تظاهرات می كنند خواستار آزادسازی آموزش و پرورش نیز هستند .

این یک جنبش بنیادی در تایلند است که پایگاه های اقتدارگرا و استبدادی جامعه را متزلزل می کند. در برابر این جنبش گسترده، سلطنت طلبان افراطی، از نخبگان بانکوک قرار دارند. آنها سعی می کنند خود را در کنار گروههای تایلندی وفادار به سلطنت جا دهند و وانمود میکنند که به هیچ طبقه ای وابسته نیستند.

برای خاموش کردن جنبش قوه مجریه، در 20 آگوست، اصل بازنگری قانون اساسی را پذیرفت، البته بدون آنکه به سلطنت خدشه ای  وارد شود.

بدین ترتیب به گفته مجله "فوربز"، پادشاه تایلند ثروتمندترین پادشاه است و تصور می کرد روزهای آرامی را در یکی از هتلهای مجلل "بایر" در جنوب آلمان سپری خواهد کرد و از آنجا تصمیمات سیاسی خود را به نخست وزیر ابلاغ خواهد کرد. دولت آلمان با نگرانی از سمت گیری جنبش مردم علیه آلمان محدودیت هائی برای پادشاه در نظر گرفت که موجب شد او به تایلند بازگردد.

وزیر امور خارجه المان "هیکو ماس" در این زمینه گفت: "اگر میهمانانی در کشور ما حضور داشته باشند که امور دولتی خود را از خاک ما انجام دهند، ما همیشه آماده مقابله با آن هستیم!"

 

https://www.humanite.fr/thailande-bangkok-la-jeunesse-na-plus-peur-du-roi-694946


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 اکتبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: