ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 آبان 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با پیش بینی تشدید بحران اقتصادی جهان

طرح تمرکز چین

روی تولید و مصرف داخلی

 
 
 
 
 

 

چین استراتژی نوینی را برای اقتصادی خود تدوین کرده که بر پایه تغییر شکل بازار مصرف در این کشور است.

مطابق این استراتژی، چین اولویت را روی سرمایه گذاری در انتقال از اقتصاد صادرات محور به اقتصادی متمركز بر بازار داخلی گذاشته است. “شی جین پینگ، رهبر چین در بیانیه اخیر خود نوشت كه چین نیاز به ایجاد مدل جدیدی از توسعه دارد كه در آن، اصل باید در گردش اقتصادی داخلی باشد، تا بازارهای داخلی و خارجی بتوانند مكمل یکدیگر باشند. در سال 2020، سهم صادرات از تولید ناخالص داخلی چین به 17 درصد کاهش یافت. از طرف دیگر، مصرف داخلی افزایش چشم گیری داشته و در سال گذشته به 58 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.

با این حال، این بدان معنا نیست که صادرات دیگر در اقتصاد چین مهم نخواهد بود، بلکه این کشور به سرمایه گذاری در گسترش بیشتر عرضه کالاهای ارزان قیمت با استفاده از مزایای رقابتی خود ادامه خواهد داد. بزرگترین دلیل این امر را میتوان در سرمایه گذاری در "کمربند و جاده ابریشم" یافت. این کشور به سادگی قادر خواهد بود با تمركز بیشتر  بر بازار ملی، مصرف داخلی به نقطه اصلی اقتصاد ملی تبدیل شود، و بدون آنکه در انزوای اقتصادی قرار گیرد، در آمد خود را نیز افزایش دهد.

در واقع، سیاست جدید اقتصادی چین بر کل جهان تأثير خواهد گذاشت.

در آینده نزدیک، چین به تولید کننده عمده بیشتر کالاها و خدمات صنعتی پیشرفته که هم اکنون از اروپا، ژاپن و کره وارد می کند تبدیل خواهد شد. از هم اکنون  نگرانی کشورهایی که چنین محصولات و خدماتی را به پکن ارائه می دهند نگران شده اند. با این تغییر، احتمال تشدید جنگ تجاری با ایالات متحده بیشتر میشود. و آلمان یکی از متضررترین کشورها خواهد بود، چرا که آلمان یکی از عمده ترین  تأمين کنندگان وسائل نقلیه، قطعات خودرو، هواپیما، ماشین آلات و تجهيزات صنعتی به چین بوده است، و این همان چیزی است که اقتصاددانانکومرتس بانک را بسیار نگران ساخته است.

چین استراتژی خود را ناگهان تدوین نکرد، اما از نظر تجربی متوجه شد که مناسب ترین کار در حال حاضر ایجاد این وارونگی در بازار است. بزودی، اروپا و ایالات متحده رو در روی مشکلاتی که چین در پیش بینی آنها استراتژی بنیادی خود را تدوین کرد، روبرو خواهند شد. و شاید الگوی چین را برای خود انتخاب کنند.

آنها میدانند که بدون چین برای تقویت بازارهای خودشان  و برای غلبه بر بحران کنونی چیزی برای عرضه نخواهند داشت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 نوامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: