ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 مهر ماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 13 مهر

نامه هاشمی به خمینی

توصیه تاج زاده به خامنه ای

 
 
 

 

 

هاشمی رفسنجانی در دوران پایانی حیات آیت الله خمینی نامه ای شامل 6 پیشنهاد برای آیت الله خمینی نوشت. خود او بارها در صحبت هایش درباره این نامه سخن گفت اما نه متن نامه را فاش کرد و نه با صراحت درباره محتوای هر شش بند آن نامه چیزی گفت. تنها درباره سه بند آن نامه تلویحا گفت که پیشنهادها شامل این موارد بوده است: پایان دادن به جنگ با عراق، خاتمه جنگ تبلیغاتی با امریکا و رفتن به طرف مذاکره با آن و تعیین تکلیف زندانیان سیاسی که اکثریت آنها وابسته به مجاهدین خلق بودند و حکم زندان و یا اعدام هم داشتند اما دستور اجرای حکم صادر نشده بود. شاید یکی دیگر از پیشنهاد ها تعیین تکلیف رهبری و رهبر جانشین بوده است. ظاهرا هاشمی در نامه خود نوشته بوده که بعد از شما (خمینی) هیچکس قادر به تصمیم گیری قطعی درباره این موضوعات نیست.

پس از استخر مرگ شدن هاشمی، بدون فوت وقت، مامورانی از بیت رهبری وارد اتاق کار هاشمی در مجمع مصلحت نظام شدند و تمام اسنادی که در گاوصندوق هاشمی نگهداشته می شود و کلید آن را هاشمی همیشه با خود حمل می کرد با خود بردند. کاری که بدستور شاه درباره سید ضیاء طباطبائی عامل و رابط انگلیسی کودتای 1299 و روی کار آمدن رضا شاه کردند. یعنی بلافاصله پس از آن که نوکر سید ضیاء خبر سکته او را به ساواک اطلاع داد، ماموران درحالیکه هنوز جسد سید ضیا در خانه بود ریختند و تمام اسناد او را بردند!

هدف از این مقدمه، اشاره به توصیه ایست که مصطفی تاج زاده در یک مصاحبه اختصاصی به آیت الله خامنه ای کرده است. او نیز مانند توصیه هاشمی به خمینی، می گوید که رهبر جمهوری اسلامی توان اجرای تغییرات و اصلاحاتی را دارد که اگر چنین نکند، از خود میراثی از هرج و مرج و استبداد نظامی باقی خواهد گذاشت. او می گوید:

آیت‌الله خامنه ای در شرایطی هست که می‌تواند تغییرات مهمی را انجام دهد. هیچ کس بعدا چنین قدرت و موقعیتی را در جمهوری اسلامی نخواهدداشت.

ایشان الان قدرت آن را دارد که دستور بازنگری قانون اساسی را صادر کند تا بعضی اصول آن اصلاح شود. می‌تواند بدون آنکه اعتراض جدی برانگیخته شود، تحولات بزرگی را در ایران رقم زند و اگر خدای نکرده کوتاهی کند، آینده را خوب نمی‌بینم.

نتیجه عدم اصلاحات فوری و عمیق، یا درگیری‌های داخلی است یا حکومت عریان نظامی‌ها. تلاش برای کره شمالی کردن کشور که البته هرگز در ایران تحقق نخواهد یافت، عوارض وحشتناکی خواهد داشت. به دلایلی نقش رهبری استثنائی شده است و با هیچ‌کس قابل مقایسه نیست. امیدوارم که آیت‌الله خامنه‌ای از این موقعیت به نفع ملت و کشور استفاده کند تا آیندگان ایشان را تحسین کنند که چه اصلاحات به ‌موقعی انجام داد و نگذاشت ایران گرفتار هرج و مرج یا استبداد نفس‌گیر نظامیان شود.

وخامت اوضاع موجب شده است که شخص رهبر را خطاب قراردهم. من نگرانم و معتقدم الان جای مجامله و تعارف نیست. همه باید خیلی صریح با رهبر حرف بزنند.  اگر همه با رهبر صریح صحبت کنیم، اثرگذار است. جمهوری اسلامی با همه معایب خود، سیستمی نیست که هرچه ملت بگوید و هر اتفاقی بیافتد، رهبر کار خودش را انجام دهد. در زمان شاه دست کم در دهه 50 هیچ ارتباطی بین حکومت و مردم وجود نداشت تا آنکه اعتراضات آغاز شد. الان رابطه مردم با حکومت آن‌طور نیست ولی اگر به‌هوش نباشیم، آن‌گونه خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  4 اکتبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: