ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 شهریور 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه پوتین

درباره حوادث جمهوری بلاروس

سویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 
 

 

 

روز جعه 28 اوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پس از سکوتی نسبتا طولانی در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، در یک مصاحبه به سوالات سرگیی بریلیف، مفسر و گوینده کانال 1 تلویزیون روسیه پاسخ داد.

بریلیف- ما این روزها گزارش های زیادی در ارتباط با مکالمات تلفنی شما با رهبران اروپایی داشته ایم. این خبرها بصورت پراکنده توسط سرویس مطبوعاتی کرملین دریافت شده است. شما مدت زیادی است راجع به دیدگاه خود در مورد وقایع بلاروس بطور علنی اظهار نظر نکرده اید. نظر شما  چیست؟

پوتین- ما در واکنش نسبت به حوادث بلاروس برخلاف کشورهای اروپایی و حتی ایالات متحده آمریکا بسیار خویشتن دارانه و بی طرفانه رفتار می کنیم. ما واقعاً سعی میکنیم به اتفاقات آنجا، بصورت عینی، عملکرد هر دو طرف را بررسی کنیم و بازتاب دهیم. قبل از هر چیز ما بر این باورهستیم که مسئله مربوط به جامعه بلاروس و شهروندان این کشور است اما با اطمینان می گویم، نسبت به اتفاقات آنجا بی تفاوت نیستیم.  بلاروس خیلی نزدیک و شاید هم نزدیک‌ ترین کشور به ما باشد: نزدیک‌ ترین کشور از نظر قومی، زبانی، فرهنگی و معنوی. هر دو کشور به دهها، صدها و یا حتی میلیون رشته از جمله روابط خانوادگی با هم پیوند دارند. نزدیک‌ ترین همکاری‌های تکنیکی و صنعتی بین دو کشور وجود دارد. کافی است بگویم حدود 90 درصد تولیدات صادراتی کشاورزی بلاروس، وارد بازارهای روسیه می شود.

بریلیف- یعنی آنچه در بلاروس تولید می‌شود به اینجا می آید؟

پوتین- البته منظور صادرات آن‌ها برای فروش می باشد. ضمن اینکه در دیگر رشته‌ها به عنوان مثال ابزار آلات کشاورزی و غیره را نیز در بر می گیرد. بنابراین ما نمی‌توانیم در مقابل آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد بی‌تفاوت بمانیم هر چند در نهایت این مردم بلاروس اند که تصمیم گیرنده اند.

ما بدون شک اطمینان داریم، همه شرکت کنندگان در حوادث با توسل به عقل سلیم از بحران بوجود آمده، بدون افراط و تفریط بسلامت عبور خواهند کرد. البته باید دید چرا و براساس چه دلائلی مردم به خیابان می آیند. باید حرف آن‌ها را شنید و واکنش های سازنده را در دستور کار گذاشت. خوب در این رابطه الکساندر لوکاشنکو به درستی گفت، ما آماده هستیم تا قانون اساسی جدیدی تنظیم کنیم و به رفراندم بگذاریم. با اصلاح قانون اساسی جدید میتوان انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرد اما در شرایط حاضر نمی‌توان فراتر از قانون اساسی فعلی قدمی برداشت. باید توجه داشت، دادگاه قانون اساسی بلاروس هر قدرت فراقانونی که تلاش کند قدرت را به دست گیرد غیر قابل قبول می داند و به رسمیت نمی شناسد. 

بریلیف- من به آنچه در خارج از کشور در باره بلاروس می‌نویسند، نه درباره دیدگاه‌ها بلکه درباره وقایعی که اتفاق می‌افتد توجه کرده ام. خیلی از مطالب مطبوعات خارجی در باره اتفاقات بلاروس درحالی است که آنها حتی به درستی نمیدانند بلاروس در کجا قرار دارد. یعنی یک تفاوت اساسی که بین ما روس ها و آن‌ها وجود دارد همین است. البته ما هم قبل از انتخابات و هم بعد از آن بخوبی حوادث آنجا را از نزدیک شاهد بودیم. از آن جمله، دستگیری 33 شهروند روسیه توسط مقامات امنیتی بلاروس که در هتل بلاویژسکایا  در مینسک ساکن شده بودند. آقای رئیس جمهور، خواستم نظر شما را در این باره که چه کسی در دام چه کسی افتاده است بدانم(1)؟

پوتین- خب، اکنون کاملاً واضح است که آن‌ها وابسته به یک سرویس ویژه بودند. این افراد به شکل مخفیانه به قلمرو بلاروس برده شدند تا مثلاً آنطور که خود گفته اند، به شکل قانونی از آن کشور به کشور ثالثی مثلاً خاورمیانه و یا آمریکای لاتین بروند. این افراد به این دلیل به بلاروس رفتند تا به عنوان یک نیروی بالقوه، برای تأثیر گذاری بر انتخابات شرکت کنند که البته کار خلافی بود. در ابتدا مرزبانی های ما اجازه خروج به آن‌ها را ندادند و سر انجام این افراد با اسناد جعلی به بلاروس رفتند.

بریلیف- خدمات ویژه اکراین؟

پوتین- این نیروهای ویژه وابسته به اکراین می باشند و البته زیر نظر آمریکایی ها. اکنون این امر برای همگان روشن شده است و برخی از آگاهان بطور واضح از وظایف آنان سخن می گویند.

بریلیف- ولادیمیر ولادیمیرویچ، من این شانس را داشتم که تا به حال در حرفه روزنامه‌نگاری سه بار با الکساندر لوکاشنکو، مصاحبه کنم اما شما بیشتر او را می شناسید. در این رابطه مایلم آنچه را الکساندر گریگورویچ، پس از یکی از تماس ها با شما گفت نقل کنم.

پوتین- خواهش می کنم.

بریلیف- وی گفت، وقتی صحبت از همکاری‌های نظامی می شود، ما با فدراسیون روسیه در چارچوب قرارداد امنیت جمعی، پیمان نظامی داریم و در این وضعیت زمان آن است تا با استناد به این قرارداد، متحدین ما برای کمک آمادگی خود را اعلام کنند. در عین حال او گفت در این زمینه با شما صحبت کرده است و شما برای کمک به مینسک توافق کرده اید. منظور در «این وضعیت» چیست؟

پوتین- در اینجا نیازی به پنهان کردن چیزی نیست. در‌واقع در چارچوب پیمان اتحادیه امنیت جمعی تعهد متقابل وجود دارد، خصوصا بین روسیه و بلاروس که قرارداد اتحاد دولتی نیز به امضا رسیده است. بدین ترتیب دوکشور متعهد می‌باشند تا از مرزها حفاظت شود و در صورت دخالت نیروهای خارجی برای بی ثبات کردن شرایط داخلی به یکدیگر کمک کنند. در همین رابطه السکاندر گریگورویچ از من خواست تا نیروی ذخیره ای را آماده کنیم و در صورت لزوم به کمک نیروهای امنیتی بلاروس بفرستیم. ما توافق کردیم تا زمانی که بلاروس ها خود می‌توانند امنیت جامعه را تأمین کنند نیازی به ارسال نیروهای ذخیره ما نیست. من بار دیگر تأکید می‌کنم، آنچه در بلاروس اتفاق افتاد قابل کنترل است و بصورت مسالمت آمیز حل خواهد شد. به هر صورت در این کشور همه چیز باید بر اساس قانون تصمیم گیری شود و معترضین اگر در محدوده قانون حرفی یا بیانی دارند قابل پذیرش می‌باشد در غیر این صورت قانون پاسخ لازم را به آن‌ها خواهد داد.

به باور من بحث بر سر آن نیست که چه اتفاقی در بلاروس می‌افتد بلکه مسئله فرا تر از تظاهرات و ابراز نارضایتی است. کسانی می‌خواهند بر فرایند حوادث تأثیر بگذارند و تصمیماتی گرفته شود تا با تمایلات سیاسی آن‌ها همخوانی داشته باشد. یعنی اتفاقاتی دیگر در بلاروس!

برلیف- سپاسگزارم ولادیمیر ولادمیرویچ.

--------------------------------------

( 1- افراد دستگیر شده مزدوران عضو شرکت خصوصی واگنر، وابسته به نیروهای نظامی اکراین و آمریکا می‌باشند که در همکاری با ارتش اکراین در جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسگ،  می جنگند. 33 نفر از 200 نفری که قرار بود در بلاروس زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور دست به عملیات نظامی بزنند دستگیر شدند .م )

http://www.sovross.ru/articles/2017/49656

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  3 سپتامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: