ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25  مرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تحقیق و توسعه در علم واکسن به پیش از انقلاب اکتبر باز میگردد

نگاهی به تاریخچه ساخت

و تزریق واکسن در روسیه

 
 
 

 

این روزها که رسانه های داخلی برای بی اعتبار جلوه دادن واکسن ضد کرونا که در روسیه ساخته شده با رسانه های غربی مسابقه می دهند، این اطلاعات روی اینترنت قرار گرفته است:

 

«روس ها مانند فرانسوی ها در زمینه واکسن ها همیشه از بقیه دنیا جلو بوده اند. برای روسیه داستان از واکسن آبله آغاز می شود. کاترین کبیر برای اطمینان دادن به مردمش خود و پسرش را در ملا عام واکسن زد. پزشک انگلیسی  دکتر دیمسدیل برای این کار به روسیه دعوت شده بود و کاترین درشکه و سوارانی را برای فراری دادن پزشک آماده کرده بود تا در صورت مرگش پزشک مربوطه بتواند از چنگ مردم بگریزد. این شهامت کاترین واکسن را در روسیه رواج داد.

روس ها اولین حامیان انستیتو پاستور بودند و پس از ایجادش در پاریس دهقانان خود را که به خاطر جراحت از حمله گرگ و حیوانات دیگر در معرض بیماری هاری قرار می گرفتند به پاریس می فرستادند و در همان اولین سال پس از شروع کار انستیتو (۱۸۸۶) تصمیم به ایجاد شعبه های انستیتو پاستور در روسیه گرفتند. به فاصله ده سال انستیتو پاستور در روسیه بیش از هشتاد ایستگاه و صدها شعبه ایجاد کرد.

روس ها یکی از اولین کشور هایی بودند که برنامه گسترده واکسیناسیون کودکان را در کشور پهناور خود با موفقیت اجرا کردند و این برنامه پس از انقلاب اکتبر نیز تغییر نکرد. تحقیق و توسعه در علم واکسن و پرورش دانشمند در این زمینه قبل و بعد از انقلاب اکتبر ادامه داشت.

روس ها در زمینه توسعه واکسن جدید هاری نقشی اساسی داشتند و این واکسن مدیون تلاش های آنهاست. در سال ۱۹۵۴ با همکاری آنها  و مدیر فرانسوی انستیتو پاستور در ایران "مارسل بالتازار" جمعی از دهقانان شمال ایران‌ که بدلیل حمله گرگ گرفتار بیماری هاری شده بودند مورد معالجه قرار دادند و این تحقیق نقشی مهم در توسعه واکسن ضد هاری داشت .

 امروز اگر روس ها پیش از دیگران به واکسن موثر کوید ۱۹ دست یافته باشند تعجب نباید کرد. فعلا 20 کشور داوطلب دریافت این واکسن از روسیه شده اند و کونا نیز اعلام کرده که این واکنس را در آن کشور تولید خواهد کرد. اگر این واکسن را در اختیار عربستان سیل حجاج از کشورهای مختلف اسلامی به آنجا سفر می کنند و همچنین ایران قرار دهند کمکی بزرگ به بهداشت و سلامت کرده اند و باید از آن استقبال کرد.   داوطلب شدن دختر پوتین در تزریق واکسن کوید 19  برای مردم روسیه یادآور تاریخچه ای ست که به کاترین کبیر باز می گردد. در سال های شصت که دانشمند بزرگ روسیه  "چومکاف" می خواست به مردم درباره واکسن فلج اطفال  اطمینان خاطر بدهد آن را به فرزند خویش تزریق کرد. وقتی اطلاعات این واکسن را  در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوران اوج جنگ سرد در واشینگتن ارائه می داد، یکی از خبرنگاران از او پرسید: یعنی ما نباید به اطلاعات شما کمونیست ها شک داشته باشیم؟ چومکاف با خونسردی پاسخ داد: ما اختلاف عقیده بسیاری با شما داریم ولی از یک چیز شما را مطمئن می کنم و آن اینکه ما هم به اندازه شما بچه هایمان را دوست داریم!»

(با استفاده از مقاله رامین احمدی در فیسبوک)

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: