ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28  مرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش تحلیلی خبرگزاری "ایرنا"

وظیفه کنونی مجلس دوپینگی

زمین گیر کردن دولت است!

 
 
 

 

 

تحلیل خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی "ایرنا" از تقابل مخالفان با دولت روحانی. ایرنا می نویسد:  حتی اگر به بهای انکار واقعیت‌های روشن کشور هم باشد، رویکردی از سر لجبازی‌های سیاسی است که مخالفان دست از آن نمی‌کشند و از هر رویداد، تصمیم و عملکردی چه به نفع کشور باشد چه به ضرر آن، سوژه‌ای برای تقابل با دولت می‌یابند و می‌سازند، بی‌آنکه به پیامدهای نه چندان مثبت آن اندیشیده باشند.

مخالفت با دولت تنها مختص به برجام یا سیاست داخلی نیست بلکه شواهد اعم از نامه‌ها و اظهارات و اقدامات درباره برنامه‌های اقتصادی دولت در داخل کشور هم نشان می‌دهد که منتقدان و رقبای سیاسی دولت در سال پایانی فعالیت آن از هیچ اقدامی برای تضعیف قوه مجریه دریغ نمی‌کنند.

روی آوردن به استدلال‌های عجیب در تضعیف برجام و وزارت امور خارجه تنها به دلیل مخالفت بنیادین منتقدان با دستاوردهای دولت است. زیرا چنین رویه‌ای درباره دیگر اقدامات قوه مجریه هم کم و بیش درحال اجراست. رای رد به وزیر پیشنهادی دولت، احضار وزرا و تهدید به استیضاح آن‌ها و کنایه‌های سیاسی به رئیس جمهوری نشانه‌های این نوع رویکرد است. گاهی منافع ملی و اداره کشور هم در این هجمه های گم شده و نادیده گرفته می‌شود. نمونه بارز آن تلاش دولت در مسیر اداره کشور و در راستای گشایش اقتصادی اقدام به عرضه نفت در بورس انرژی یا به اصطلاح فنی فروش اوراق سلف نفتی در بورس انرژی است. موضوعی که با همه ابهامات و اما و اگرهای آن از سوی تحلیلگران اقتصادی مثبت ارزیابی شده است.

 واقعیت آن است که دولت‌ها در همه جهان میراث‌دار سلف خود هستند. روحانی هم از این قاعده مستثنا نیست و پروژه‌های غیراصولی اما بسیار گسترده‌ای چون مسکن مهر، قطعنامه‌های غیرعادلانه اما سنگینی چون قرار گیری زیر فصل هفت منشور سازمان ملل، طرح های نه چندان معقولی چون یارانه تنها نمونه‌هایی از میراث برجای مانده از دولت پیشین است که حل و فصل آن‌ها پروسه دشواری بوده است و مقایسه طرح اقتصادی فروش نفت با تضمین‌های علمی و منطقی در برابر این پروژه های اشاره شده قیاس مع الفارق است.

منتقدان یا شرایط بسیار خطیر امروز کشور را به واسطه کرونا درک نمی‌کنند یا انتظار دارند دولت به عنوان قوه مجری و مسوول شرایط در هر طرح و اقدامی از آن‌ها اجازه بگیرد! واقعیت آن است که تحریم‌های شدید آمریکا فروش نفت را به صفر نزدیک کرده و کرونا هم امکان اخذ مالیات از مردم را دشوار، پس دولت دو منبع اصلی اداره کشور را در عمل ندارد. کشورداری در چنین شرایطی همان هنر تدبیر و امید است که رییس جمهوری بارها گفته است اگر مخالفان جز کنایه‌های انتخاباتی راه حل دیگری برای این مهم دارند اعلام و ابراز کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: