ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شاید طیف جوان اصلاح طلب شکل بگیرد

در دیگ هفت جوش مجلس

چه احتمالاتی پخته خواهد شد؟

 
 
 

 

 

جامعه شناسی بنام ابراهیم فیاض، که ظاهرا از طیف اصولگریان است، تفسیری در باره مجلس یازدهم و احتمالات پیش روی انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده که در سایت انتخاب منتشر شده است و ما خلاصه ای از آن را تهیه و منتشر می کنیم:

 

مجلس یازدهم یکی از بی‌هویت ‌ترین مجالس پس از انقلاب است و وجه اصلی هویتش شاید فقط ضدیت با دولت فعلی است و هویت اجتماعی و اقتصادی خاصی ندارد. به لحاظ سیاسی هم بسیاری از نمایندگان این مجلس ممکن است بشدت معترض به وضعیت فعلی باشند. اقلیتی هم در این مجلس وجود دارد که سن بالایی دارد. جنگ داخلی این مجلس، جنگ بین نسل جوان و تحصیلکرده و پیرمردهای محافظه‌کار خواهد بود. نسل جوان حاضر در این مجلس، در آینده باب نقد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای را باز خواهد کرد و فضایی ویژه ای را در کشور پدید خواهد آورد. نیروهای جوان‌تر این مجلس به کار کارشناسی اعتقاد ندارند و اهل عمل هستند. یعنی عمل سریع در میدان. در راس این نیروها، قالیباف قرار دارد. او در شهرداری تهران هم این طور عمل کرد و از باب عملگرایی، پل‌هایی ساخت که الان معلوم نیست آن پل‌ها به چه کار می‌آیند.

این مجلس سرآغاز طیف‌بندی‌های جدید در فضای سیاسی ایران خواهد شد. چه در داخل مجلس و چه در خارج مجلس. قالیباف در راس طیف محافظه‌کار مجلس قرار دارد اما طیف محافظه‌کار، هنوز سر ندارد.  سرش بعدا معلوم می‌شود. طیف‌های جوان اصلاح‌طلبان هم در آینده د راین مجلس سر بلند خواهند کرد که با اسلاف خودشان متفاوت خواهند بود. ما در انتخابات 1400 شاهد روی کار آمدن رییس ‌جمهوری تمامیت ‌خواه‌تر از احمدی‌نژاد خواهیم بود.

اگر دولت بعدی هم مثل همین مجلس باشد، فروپاشی اجتماعی رخ خواهد داد. ولی دولت بعدی از جنس مجلس یازدهم نخواهد بود و در کنار دولت توتالیتر و علمی و تکنوکرات بعدی، باز هم مجلس منفعل خواهد بود و همه کارها را دولت پیش خواهد برد. در دوره بناپارت هم مجالسی به ‌شدت منفعل در برابر قدرت مرکزی وجود داشت. کارکرد این مجلس فقط این است که نقش کاتالیزور را برای روی کار آمدن چنین دولتی ایفا کند وگرنه این مجلس هویتی ندارد که بخواهد دولت بنا کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 ژوئیه 2020

 
 

اشتراک گذاری: