ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشت حمیدرضا جلایی‌پور

چهار ماه "شرایط لغزنده"

در برابر ایران و حکومت است! 
 
 

 

 

در هفته‌های اخیر رسانه‌های راست افراطی جهانی (ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان) مدعی‌ شده اند که 7 عملیات تخریبی علیه تاسیسات امنیتی ایران انجام داده‌اند؛ از جمله ضربه به تاسیسات (اتمی) نزدیک پارچین و نطنز. به نظر می‌رسد در چهار ماه آینده تا تعیین تکلیف ترامپ در کاخ‌ سفید، ما در ایران با یک وضعیت حساس و نگران‌ کننده روبه‌رو هستیم.

از یک طرف، مردم ایران با سه مشکل معیشت، فقدان نمایندگی در حکومت و کرونا رو برو هستند و از طرف دیگر با احساس ناامنی بخاطر اقدامات تخریبی دشمن.

از طرف دیگر، رسانه‌های راست افراطی جهانی یا بعضی ماهواره‌های فارسی ‌زبان مشغول تعمیق جنگ روانی هستند تا تدبیر نظام را گیج کنند. از طرفی ایرانیان باید جور سیاست‌های کلان غلط حاکمیت را بکشند. حاکمیت می‌توانست کشور را طوری اداره کند، که همچون دوره اصلاحات که پرونده ایران به شورای امنیت نرفت، برجام را با تبلیغات موشکی تخطئه نکند و ایران را با تحریم حداکثری روبه‌رو نسازد تا جامعه ایران همزمان با سه معضل اقتصادی، سیاسی و امنیتی روبه‌رو نشود. وضعیتی که درمانش نیازمند بازبینی سیاست‌های کلان داخلی و خارجی است و متاسفانه هنوز نشانه جدی برای این بازبینی دیده نمی‌شود.

این روزها دشمنان ایران بدنبال تحریک جمهوری اسلامی هستند تا در منطقه واکنش تند نشان دهد و راه را برای ویرانی ‌طلبان باز کنند.  در داخل تندروها اقدامات تحریکی می‌کنند (وعده اعدام‌ می‌دهند، شارب خمر را اعدام می‌کنند) و در خارج جبهه ضد ایران توطئه می‌کند؛ ولی خوشبختانه در ماه‌های اخیر حاکمیت مقداری علائم واقع‌نگری نشان داده است. برای نمونه، حاکمیت در برابر حملات اسراییل به مواضع طرفداران ایران در سوریه (پایگاه های سپاه در سوریه) خویشتن داری کرد؛ تا وارد جنگ با اسراییل در شرایط ترامپی نشود. همین واقع‌نگری در مقابل واقعه نطنز در روزهای اخیر نشان داده شد.

چهار ماه پیش رو "شرایط لغزنده‌ای" است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 ژوئیه 2020

 
 

اشتراک گذاری: