ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 اردیبهشت 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 14 اردیبهشت

ایمنی گله ای کرونا

به گسترش فاجعه ختم می شود!

 
 
 

 

 

در کشورهایی که مردم خود را به کام کرونا کشیده اند مدام از اقتصاد و ضرورت کنار گذاشتن قرنطینه و بازگشت به سیاست ایمنی گله ای که می تواند با مرگ میلیون ها تن توام شود سخن می گویند. در واقع همانطور که انگلا مرکل صدراعظم آلمان چندی پیش گفت تنها مشکل و نگرانی آنها پر شدن تخت های بیمارستانی است نه تعداد کشته ها. اگر جان باختگان کرونا به شکلی مدیریت شود که تخت های بیمارستانی پر نشود که موجب فروپاشی کادر پزشکی و درمان شود هر چند مدت که این بحران طول کشد و هر تعداد کشته شوند برای آمریکا و اروپا اهمیتی ندارد. سکوت آنها دربرابر آمار دروغ و مضحکی که ایران درباره کرونا اعلام می کند نیز از همین روست که به ایران همچون یک موش آزمایشگاهی ایمنی گله ای نگاه می کنند و می خواهند بدانند در ایران ایمنی گله ای به چه شکل پیش می رود. بصورت همزمان، کاسبان کرونا نیز با تبلیغ داروهائی که هیچ ربطی به کرونا ندارند، جیب مردم وحشت زده را خالی می کنند.

 

در حالیکه کشورهای آسیای شرقی مانند چین، ویتنام، کره جنوبی، هنگ کنگ به مبارزه موثر با کرونا مشغول بوده و کمترین تلفات انسانی و خسارت اقتصادی را به جای گذاشته اند آمریکا، اروپای غربی، برخی کشورهای آمریکای جنوبی و ایران در حال وقت تلف کردن، به گردن این و آن انداختن تقصیر، ناچیز شمردن بیماری و دلخوش کردن خود به مداوای بیماری مشغول بودند و هنوز هستند. ترکیبی از منافع کمپانی های بزرگ، شرکت های دارویی و این تصور که چین نخواهد توانست بیماری را مهار کند و چاره ای جز توسل به ایمنی گله ای نخواهد داشت از دلایل اصلی تاخیر و تعلل غرب در مقابله با کرونا شد که پر آن ایران را هم گرفت.

در میانه بحران کرونا یک پزشک سرشناس فرانسوی بنام "دیدیه رائول" مدعی شد که دارویی بنام "کلروکین" که برای درمان مالاریا از آن استفاده می شود می توان برای درمان کرونا استفاده کرد. به محض شیوع بیماری در ایران این دارو بدون هیچ دلیل و به صرف اعلام دکتر رائول در کنار داروی مقابله با ایدز بعنوان پروتکل درمانی بیماران کرونا در ایران شد. در آمریکا نیز دونالد ترامپ در همان روزهای نخست شیوع کرونا در آمریکا در یک سخنرانی و با وجود مخالفت مقامات بهداشتی آمریکا، کلروکین را خودسرانه برای بیمارستان های امریکایی تجویز کرد. این در حالی بود که در خود فرانسه پزشکان مقاومت سختی دربرابر تجویز این دارو کردند و استفاده از آن را بدلیل بالا بردن احتمال حمله قلبی خطرناک تر حتی از خود کرونا دانسته اند. کار مخالفت در فرانسه چنان بالا گرفت که آینده حرفه ای دکتر رائول در معرض خطر قرار گرفت و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه شخصا به ملاقات وی رفت تا بطور ضمنی از رائول حمایت کند و مردم را به مداوای کرونا دلخوش کند.

بحث درباره کلروکین درهمه کشورها بالا گرفت و آزمایش ها خطرناک بودن استفاده از این دارو را تایید کرد. دولت برزیل اعلام کرد که استفاده از کلروکین را متوقف کرده زیرا این دارو را روی 88 بیمار آزمایش کرده که موجب مرگ 11 تن از آنان بدلیل گرفتگی ماهیچه قلب شده است در حالیکه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا کمتر از این عدد است. با بالا گرفتن این بحث ها و بویژه انتقاد بالاگیرنده بسیاری از پزشکان ایرانی درباره خطرات این دارو، یکی از اعضای ستاد کرونا در ایران در سخنانی عجیب گفت : "استفاده ما از کلروکین و داروی ایدز به معنای موثر بودن آنها نیست. ما فقط قبول کرده ایم از آنها استفاده کنیم." ایشان توضیح نداد که به چه دلیل اگر این داروها موثر نیست وزارت بهداشت ایران پذیرفته از این داروها استفاده کند. کلروکین که خود خطری بیشتر از کرونا دارد و داروی ضدایدز بسیار گران است و معلوم نیست که چه کسی پول خرید و واردات آن را به ایران می دهد و از فروش آن سود می کند.

همزمان با اینها بحث درباره شرکت های دارویی کاسب کرونا در جهان بالا گرفت. در فرانسه رسانه ها خبر دادند که اکثر اعضای ستاد مقابله با کرونا با شرکت های دارویی در ارتباط هستند و در آن منافع دارند. در ایران نیز معلوم شد شماری از مدیران سابق و فعلی وزارت بهداشت در واردات تست کیت از کره جنوبی دست داشته اند و یکی از دلایل سخنان ضدچینی دکتر جهانپور این بود که آمریکا به کره جنوبی اجازه صادرات این کیت ها را به ایران صادر کند. همزمان در اول آوریل ناگهان یکی از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری با یک جنجال ساختگی اعلام کرد دارویی موسوم به "فاریویراپیر" که گویا در درمان بیماری موثر است توسط وزارت بهداشت مصادره شده و فقط برای مقامات بالای کشور مورد استفاده قرار می گیرد! همان روز بهای یک دوره این دارو در بازار سیاه به 20 میلیون تومان رسید. پنج روز بعد در ششم آوریل اعلام شد که این دارو توسط دانشکده داروسازی شهید بهشتی تولید شده و بازار عرضه گردیده است و البته در بازار سیاه به مردمی که از همه جا ناامید شده اند فروخته می شود.

به این ترتیب بی تدبیری و نگرفتن تصمیم فوری و قاطع برای قرنطینه سراسری در مواجهه با کرونا همراه است با الویت دادن به جلوگیری از ضرر کمپانی های بزرگ از یکسو و منافع شرکت های بزرگ دارویی از سوی دیگر که فعلا در این میانه از استیصال مردم سود می کنند و بالاخره فرستادن سالمندان و فقرا به کام بیماری و مرگ. اکنون در کشورهایی که مردم خود را به کام کرونا کشیده اند مدام از اقتصاد و ضرورت کنار گذاشتن قرنطینه و بازگشت به سیاست ایمنی گله ای که می تواند با مرگ میلیون ها تن توام شود سخن می گویند. در واقع همانطور که انگلا مرکل صدراعظم آلمان چندی پیش گفت تنها مشکل و نگرانی آنها پر شدن تخت های بیمارستانی است نه تعداد کشته ها. اگر جان باختگان کرونا به شکلی مدیریت شود که تخت های بیمارستانی پر نشود که موجب فروپاشی کادر پزشکی و درمان شود هر چند مدت که این بحران طول کشد و هر تعداد کشته شوند برای آمریکا و اروپا اهمیتی ندارد. سکوت آنها دربرابر آمار دروغ و مضحکی که ایران درباره کرونا اعلام می کند نیز از همین روست که به ایران همچون یک موش آزمایشگاهی ایمنی گله ای نگاه می کنند و می خواهند بدانند در ایران ایمنی گله ای به چه شکل پیش می رود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: