ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ اسفند ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش تلویزیونی

 نتایج تحریم روسیه

و بحران انرژی در اروپا

 
 
 

 

 

روسیه را اروپا و امریکا تحریم کرده، اما به تدریج نتایج این تحریم گریبان خود اروپا را گرفته است. نه تنها در زمینه نفت و گاز که حالا اروپا می خواهد شانه خود را از زیر بار آن بیرون بکشد، بلکه در زمینه مواد غذائی. خلاصه گزارش که آن را به زبان روسی می شنوید، را به فارسی برگردانده ایم که میخوانید:

این صحنه خرید روغن آفتابگردان در ترکیه است. تقریبا این روغن از قفسه‌های فروشگاه‌های این کشور ناپدید شده‌است. کشور روسیه یکی از بزرگترین عرضه ‌کننده این روغن است. کمبود این روغن در ایتالیا نیز آغاز شده است. شرایط فروش روغن بر کاغذی نوشته شده و روی در نصب شده است: به هر نفر بیش از پنج لیتر روغن نمی فروشیم. مشکل روغن یکطرف و افزایش قیمت بنزین طرف دیگر.

قیمت بنزین در سراسر اروپا در حال افزایش است. این یکی از جایگاه‌های بنزین در ایتالیاست، که قیمت هر لیتر ۲٫۳۹ یورو را نشان میدهد. تقریبا یک یورو بیش از سال پیش و در کشور همسایه ایتالیا طبق نوشته "فیگارو" قیمت سوخت دیزل نیز جهش دارد. جهش قیمت سوخت اتومبیل از آغاز ماه مارچ تابحال ۱۰ بار افزایش داشته است. افزایش سوخت تقریبا ۱٫۰۹ یورو میباشد.

در فرانسه، در نوامبر ۲۰۱۸ مردم علیه گران شدن قیمت بنزین تظاهرات کردند و حالا با مقایسه قیمت کنونی بنزین، آن افزایش قیمت خنده‌دار به نظر میرسد. در آن زمان قیمت سوخت ۱٫۵۰ یورو بود و این قیمت تا ابتدا امسال ثابت مانده بود تا اینکه قیمت نفت خام افزایش یافت و در ادامه قیمت گاز نیز بالا رفت. وزیر اقتصاد فرانسه از شهروندانش میخواهد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنند. او میگوید همه ما باید درک کنیم که در حال گذار به جهان دیگری هستیم. ما باید هرچه زودتر گذار از مرحله وابستگی انرژی به انرژی حفاری برسیم.

در آلمان اکنون گرم کردن خود در صورت قطع برق و گرمای مرکزی به کابوس تبدیل شده است. این کلیپ در ابتدای بهار سال گذشته که بحران قیمت سوخت در اروپا بالا گرفت را نشان میدهد. در آن زمان قیمت سوخت رکورد را شکست و به ۱۰۰۰ دلار برای هر متر مکعب رسید و اکنون قیمت آن ۴ برابر شده است.

افزایش قیمت سوخت بخاطر تحریم جدید روسیه میباشد. این نظر نخست وزیر مجارستان ویکتور اوربان میباشد. مجارستان را خطر سقوط ارزش پول ملی تهدید میکند. بورس کنونی اکنون چهار و خرده برای هر یورو می باشد و این تاکنون بیسابقه بوده است. وزیر دارایی مجارستان «وارگا» میگوید این بحران در ارتباط است با تحریم روسیه. گسترش قیمتن سوخت و انرژی تهدیدی برای مردم میباشد. کسانی که خواهستار تحریم هستند میخواهند مردم مجارستان را مجبور به پرداخت جنگ کنند.  دولت مجارستان در هیچ فرم جهانی این پیشنهاد تحریم را حمایت نخواهد کرد.

نه فقط در بوداپست که در برلین نیز مخالفت با تحریم هست. مفسر میگوید سعی میکنیم انرژی و سوخت را از زیر ضربه تحریم خارج کنیم.

"شولتس" صدراعظم آلمان میگوید: اکنون ماههاست که دولت آلمان با شرکای شورای اروپا مشغول کار هستند تا جایگزینی برای انرژی روسیه پیدا کنند. این کار یکساعته نیست. به این دلیل از طرف ما تصمیم عاقلانه‌ای بود اگر شرکتهای تجاری ما با روسیه در جهت تامین انرژی همکاری میکردند. جهش قیمت سوخت اتومبیل سرهای گرم سیاستمداران را سرد کرده است. اگر اروپا از خرید نفت و گاز روسیه سرباز زند اقتصاد آلمان همراه با بقیه اتحادیه اروپا فرو خواهد ریخت. به نوشته "ستلر" اقتصاددان آلمان در "فوکوس" تحریم همیشه به دو طرف آسیب میرساند. سوال این است که کدام طرف بیشتر استقامت خواهد کرد. آلمان خیلی صدمه خواهد دید. زیرا وابستگی‌اش به انرژی روسیه غیر قابل تصور میباشد.

در بریتانیا نیز  تورم رشد زیادی دارد. در روزنامه دیلی نیوز معروف مقاله‌ای خطاب به بوریس جانسون چاپ شده است که در آن آمده است: بوریس ما را از این بحران بیرون بیاور. پاندمی و بحران اوکراین درآمد شهروندان کشور پادشاهی انگلستان را به پایین ترین حد بعد از جنگ دوم جهانی رسانده است. حتی بوریس جانسون اعتراف میکند صرفنظر کردن از انرژی روسیه به این سادگی نیست.

نخست وزیر کانادا و همکارش از نیوزلند به انگلستان رفته تا در مورد تحریم های جدید با جانسون مشورت کنند. نخست وزیر نیوزلند گفت ما نباید اشتباه کنیم. ما نمیتوانیم اجازه دهیم که تحریم انرژی باعث ریسک بدون کنترل شود. به همین دلیل شرکتهای اروپایی باید در زمینه انرژی با روسیه به همکاریشان ادامه بدهند و در طول زمان اروپا باید وابستگیاش را به انرژی روسیه کم کند.

اورزولا فون رئیس کمیسیون اروپا برنامه‌ای در کم کردن وابستگی به انرژی روسیه عرضه کرد. در آن آمده است: تنوع بخشی به کشورهای منبع انرژی، جستجوی ذخایر انرژی از اعماق زمین و لوله کشی گاز، مدرن کردن پایگاههای انرژی اتمی به منظور کسب انرژی، و بالا بردن بهره‌گیری انرژی. اینها همه کلمات بلند و کلیشه‌وار همیشگی هستند .

پرزیدنت فرانسه "مکرون" در اولین جلسه قبل از انتخابات رییس جمهوری گفت: واضح است اگر روسیه صدور گازش را قطع کند اروپا در زمستان آینده مشکلات بزرگی خواهد داشت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ مارس ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: