ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش اسپوتنیک

جنگ احتمالی اوکراین

پیوند چین و روسیه را محکم تر می کند 
 
 

 

 

در آستانه سفر پوتین به چین، خبرگزاری اسپوتنیک طی تفسیری نوشت:

چین در گذشته حمایت خود را از نگرانی‌های امنیتی روسیه درباره تحرکات ناتو در شرق اروپا اعلام کرد و راه آمریکا و غربی‌ها را در شورای امنیت علیه روسیه سد کرد. پکن با این اقدام نشان داد به تهدیدهای واشنگتن اهمیتی نمی‌دهد و نگران تبعات احتمالی ناشی از کمک به مسکو نیست.

غربی‌ها به خوبی می‌دانند قرار گرفتن روسیه در کنار چین و حمایت‌های اقتصادی و سیاسی پکن از مسکو، تلاش واشنگتن برای تحمیل تبعات سنگین بر روسیه را بی‌اثر می‌سازد.

آنها معتقدند اگر جنگی بر سر اوکراین رخ دهد، چین و روسیه بیش از پیش با یکدیگر در عرصه بین‌المللی همسو خواهند شد و جهان شاهد شرایطی متفاوت با جهان کنونی خواهد بود.

حتی کارشناسان اندیشکده‌های متعدد آمریکایی نیز بر این باورند که وقوع بحران بزرگ امنیتی در اروپا به نفع چین خواهد بود و مسکو را بیش از پیش در کنار پکن قرار خواهد داد.

چین، پیش از این هم نشان داده بود که نگران تحریم‌های آمریکا نیست و در در سال ۲۰۱۴ و در میانه بحران کریمه که ایالات متحده به تحریم روسیه اقدام کرد، قراردادی ۴۰۰ میلیارد دلاری را در حوزه انرژی با روسیه به امضا رساند و باعث رهایی مسکو از مشکلات پس از این تحریم‌ها شد.

وزرای خارجه چین و روسیه نیز  در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: "روسیه با تاکید بر موضع اصولی تقسیم ناپذیری امنیت، چین را در جریان آخرین تحولات روابط روسیه- آمریکا و روسیه- ناتو قرار داد. چین این موضع را درک کرده و از آن حمایت می کند."

لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از دیدار و گفتگو با وزیر خارجه چین گفت:

ما (وزرای خارجه چین و روسیه) درباره اوضاع اوکراین، افغانستان و شبه جزیره کره گفتگو و مواضع خود را همآهنگ کردیم. روابط جهانی به دوره جدیدی از توسعه پایدار  وارد شده  است. چین از  روسیه در زمینه درخواست تضمین‌های امنیتی حمایت می‌کند. پکن موضعی همسو با روسیه دارد و معتقد است که امنیت از رهگذر خسارت به امنیت کشور دیگر ممکن نیست و نابودی ثبات منطقه‌ای از طریق تقویت ائتلاف‌های نظامی نباید انجام شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۵ فوریه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: