ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۳ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه هاشمی طبا با "نواندیش"

مرغ طلائی قرار است

در وین برای رئیسی تخم کند!

 
 
 
 
 

 

"مصطفی هاشمی‌طبا" از کارگزاران دولتی از آغاز جمهوری اسلامی تا دولت روحانی که در انتخابات 96 نیز خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده بود، در گفتگو با سایت "نواندیش" گفت:

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، البته گفته‌اند 2/1 دهم میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم که این بحث دیگری است. به نظر من اینکه بیش از ۱۰ درصد بودجه را به برخی نهادها اختصاص دادند خلاف بحث انقباضی است و هر استدلالی هم ارائه دهند استدلال‌ها، پاسخگو نیست چون وقتی می گویند انقباضی! یعنی همه باید به خودشان فشار بیاورند.

گفتند ۱۸ درصد سهم طرح‌های عمرانی است اما بعدها گفتند آن را به همه طرح‌ها تخصیص می‌دهند در حالی که بسیاری از طرح‌ها ضرورت ندارد که الان انجام شود هرچند ممکن است خوب باشد، ضمن اینکه باید همه طرح‌هایی که قابل واگذاری است را به بخش خصوصی واگذار کنند تا بخش خصوصی، آن را انجام دهد اما متاسفانه به مهمترین مسئله کشور که مسئله آب و فاضلاب و کشاورزی است اصلا توجهی نشده است یعنی برای طرح‌‌های آب و فاضلاب و طرح‌های تغییر سیستم کشاورزی و طرح‌های کشاورزی گلخانه‌ای که باید با شدت و قدرت عملی شود، اصلا بودجه‌ای نداده‌اند به عنوان مثال بودجه محیط زیست را آنقدر کم در نظر گرفته‌اند که 2دهم درصد کلیه بودجه است.

لایحه بودجه با امید به مذاکره بسته شده است، به هر قیمتی که شده باید مسئله نجات سرزمین ایران را در دستور کارمان قرار دهیم. اگر توافقی در برجام صورت گیرد صادرات نفت افزایش پیدا می‌کند. به بیان دیگر هر زمان که تولید ناخالص ما رشد پیدا کرده است به دلیل نوسانات نفت بوده نه به خاطر رشد کشاورزی، صنعت و تولیدات داخلی. بنابراین اگر این اتفاق هم رخ دهد فقط از آن طریق  است.

وقتی ما می گوییم 2/1 دهم بشکه نفت برای صادرات گذاشته‌ایم یعنی نگاه به بیرون داریم. اگر ما نفت را صفر می‌کردیم حرف اصولگرایان درست بود اما وقتی گفته می‌شود 2/1 دهم میلیون بشکه نفت با دلاری با قیمت 23 هزار تومان گذاشته‌ایم یعنی نگاه به بیرون داریم. خودشان گفتند ما دنبال رفع تحریم‌ها هستیم و این بسیار خوب است ولی به نظر نمی‌رسد نتیجه مذاکرات چندان که باید مثبت و به نفع ما باشد.

وضعیت داخلی بسیار در معرض خطر است و متاسفانه هیچ کس به فکر آن نیست. اگر تحریم‌ها رفع شود بسیار خوب است .

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: