ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۲۱ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پوتین:

نیروهای اعزامی به قزاقستان

تا برقراری نظم در آنجا می مانند

 
 
 

 

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ناآرامی‌ها در قزاقستان را حمله به این جمهوری خواند و تاکید کرد که باید به این گونه اقدامات تجاوزکارانه بدون تأخیر پاسخ داده شود. او این سخنان را در نشست فوق العاده سازمان پیمان امنیت جمعی بیان کرد و افزود:

شورشیان در قزاقستان از فناوری‌های پشتیبانی کننده استفاده می ‌کردند. آنها از تجربه میدان برخوردار بودند و گروه های شبه نظامی به خوبی سازماندهی شده و کنترل شده بودند. برخی از آنها در اردوگاه های تروریستی در خارج از قراقستان آموزش دیده بودند.

پوتین تاکید کرد که  تا زمانی که نیاز باشد، نیروهای نظامی روسیه و سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در قزاقستان خواهند ماند و نقش حافظ صلح را ایفاء خواهند کرد، البته مدت اقامت این نیروها در قزاقستان محدود خواهد بود. این نیروهای تا زمانی که رهبری قزاقستان لازم بداند در این کشور خواهند ماند. این نیروها بر اساس درخواست رسمی رهبری این جمهوری مطابق با ماده چهارم معاهده امنیت دسته جمعی در سال 1992 به قزاقستان اعزام شدند.

پوتین گفت که نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی که به قزاقستان اعزام شده اند بسرعت و هماهنگ عمل کردند و اجازه ندادند قزاقستان فرو بپاشد. ژنرال سردیوکوف فرمانده نیروهای حافظ صلح در قزاقستان، کار خود را بخوبی می داند. نیروهای حافظ صلح شامل آموزش دیده ترین واحدهای نیروی هوابرد روسیه بودند.

پیش از سخنرانی پوتین، "یوگنی ساتانوفسکی" محقق و تحلیلگر مسائل سیاسی و شرق شناس روس با شرکت در برنامه تلویزیون "روسیه 24" در باره حوادث قزاقستان گفته بود که شورش قزاقستان را گروههای حرفه ای مرکب از شبه نظامیان اسلام گرا رهبری می کردند. آنها می خواستند از تجربه اوکراین استفاده کنند. کاری که در بلاروس نیز خواستند انجام بدهند اما شکست خوردند. رهبران شورش قزاقستان آموزش نبردهای خیابانی را دیده بودند و اقدامات خود را در سراسر کشور هماهنگ  کرده بودند.

از هم اکنون تحقیقات مقدماتی درباره کسانی که از خارج با هدف رهبری شورش به قزاقستان اعزام شده بودند شروع شده است.

(مختار ابلیازوف، بانکدار قزاقستان، که پیش از شورش اخیر به اوکراین گریخته  و خود را "رهبر مخالفان و اعتراضات" در قزاقستان معرفی کرده است.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: