ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 شهریور  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در اجلاس شانگهای - ایرج گلفام

عضویت ایران در شانگهای

و مذاکره سازنده با طالبان

 
 
 

 

 

جهان یک قطبی به تاریخ پیوسته و ثقل جهان از "ارو- آتلانتیک" به "ارو- آسیا" در حال انتقال است. شکاف ها و تَرَک های جهان غرب و پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) ، که تشکیل نیروهای مسلح و دریایی سه کشور آنگلوساکسون (آمریکا، انگلیس و استرالیا) و مخالفت اروپا با آن یکی از نشانه های آنست. اعتراض فرانسه به لغو یکجانبۀ قرارداد 56 میلیارد دلاری در زمینۀ ساخت زیردریایی های اتمی و انتقال و انعقاد این قرارداد با ایالات متحده با قیمت بیشتر از سوی استرالیا، در حال گسترش است.

عدم توانایی اقتصادی- سیاسی حفظ موقعیت موجود از سوی ایالات متحده ، به تغییرات و فعل و انفعلاتی در عرصۀ سیاست جهانی منتج خواهد شد .قیمت گاز در اروپا به 1000 دلار نزدیک میشود و ایالات متحده و سرمایه های نیابتی و مستقیم این کشور از جمله بنیادها و بنگاهای مالی "جورج سوروس" و  احزاب و سازمان های بزرگ و کوچکی که گاه خود را سبز و گاه سرخ تبلیغ می کنند نتوانستند از به ثمر رسیدن خطوط لوله گاز "نورد استریم2" روسیه به آلمان و اروپا جلوگیری کنند. امری که وزیر سابق امور خارجۀ هلند "یوری روزنتهال با" از آن با تأسف یاد می کرده و آن را تسلیم شدن در برابر خواسته های روسیه میداند.

ترکش های خروج نظامی آمریکا از افغانستان فشار سنگین مهاجرت را بار دیگر متوجه کشورهای اروپائی و از جمله "هلند" کرده است.

رهبر حزب "دموکرات های 66 " هلند که از حامیان کمک ها و پشتیبانی های "جورج سوروس" بوده و این کمکهای را راه رسیدن به دموکراسی میداند، سرانجام با سمت خود وداع کرد.

در این هنگامه ، تازه ترین اجلاس "شانگهای" بر اساس احترام متقابل و برابر حقوق در دوشنبه پایتخت تاجیکستان درحال برگزاری است.

اجلاسی که موضوع عضویت رسمی و کامل ایران در آن جدی تر از همه جلسات گذشته مطرح است. حتی بیش از عضویت مصر و عربستان سعودی و شاید هم عضویت هر سه کشور بصورت همزمان پذیرفته شود.

دقیق ترین تحلیل اجلاس جای شانگهای را رئیس جمهور چین در سخنرانی آنلاین خود بیان داشت. او نظراتی را مطرح کرد که هیچ زاویه ای با نظرات پوتین در سخنرانی آنلاین وی در همین اجلاس نداشت.

ولادیمیر پوتین در بخشی از سخنرانی خود از عضویت ایران در مجمع "شانگهای" بعنوان کشوری با ریشه های تاریخی- فرهنگی و مؤثر در فعل و انفعالات منطقه و جهان استقبال کرد و بر برابر بودن و در نظر گرفتن منافع ملی و جمعی اعضا در صلح و آرامش تکیه داشت.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان، خواهان صلح و آرامش و استقلال برای افغانستان شد و بر ضرورت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر دراین کشور تاکید کرد. پوتین از نظرات مطرح شده در اجلاس جاری شانگهای مبنی بر ضرورت ارتباط با طالبان حمایت کرد و پیشنهاد اجلاس "شانگهای" برای تشکیل گروهی جهت تماس با طالبان را مثبت ارزیابی کرد و آن را گامی جهت برقراری آرامش در افغانستان دانست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  18 سپتامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: