ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 شهریور  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سیاست صبر و انتظار تا کنون جواب داده

مانور دشوار ایران میان

چندگانگی مناسبات با دولت طالبان

 
 
 

 

 

ایران در ارتباط با حکومت طالبان بر سر چند راهی قرار گرفته است. از یکسو نه میتواند و نه می خواهد پاکستان را برنجاند زیرا این کشور نقش مهمی در اتمی شدن ایران داشته است، از دیگر سو با نیروهائی در داخل کشور روبروست که گلبول های خونشان با گلبول های خون طالبان یکی است هر چند که در دو رگ شیعه و سنی جریان دارد. از سوی دیگر نگران آینده شیعیان در افغانستان تحت حکومت طالبان است و درعین حال نگران آینده حضور داعش و القاعده در کنار مرزهای شرقی ایران. در ارتباط با همسایگان افغانستان نیز بر سر چند راهی است. از یکسو تاجیکستان و ازبکستان وقزاقستان قرار دارند که نمی خواهند دولت طالبان را به رسمیت بشناسند و درعین حال در پیمان شانگهای هم حضور دارند و از دیگر سو روسیه و چین قرار دارند که هر دو فعلا طرفدار مدارا اما به رسمیت شناختن این دولت هستند. از یکطرف خوشحال است که امریکا از افغانستان رفته و از سوی دیگر نگران توطئه ای که حدس می زند این خروج شتابزده بخشی از آن برای جنگ های مذهبی در منطقه باشد.

تاکنون، میان همه این ملاحظات خوب مانور کرده و چند بار هم پشت دست آن جناحی که کیهان را سخنگوی خود میداند زده است. در همین ارتباط رئیسی در اجلاس شانگهای بی آن که نام پاکستان را بیآورد در در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان گفت:

 هم ما و هم تاجیکستان معتقدیم دست بیگانگان باید از افغانستان قطع شود. نظراتمان نسبت به افغانستان به هم نزدیک است و معتقدیم دولتی که شکل می گیرد باید دولتی فراگیر باشد. چنین دولتی می تواند مشکلات افغانستان را حل کند. باید زمینه حضور جریان های تروریستی در منطقه را از بین برد. با حضور هر گونه جریانی که بستری برای رشد جریان های تروریستی در افغانستان باشد مخالفیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  19 سپتامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: