ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۶ اسفند  ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ماجرای انتشار عکس پرویز ثابتی

و موقعیت او در ساواک شاهنشاهی

 
 
 

 

 

انتشار عکس پرویز ثابتی در همایش های خیابانی اخیر سلطنت خواهان در امریکا، بار دیگر پرونده ساواک را باز کرد. این عکس بعد از ظهر سه شنبه ۲۳ بهمن ماه در فیسبوک و تلگرام پیک نت منتشر شد و ۲۴ بهمن در ستون منتخب اخبار سیاسی سایت پیک نت برای نخستین بار منتشر شد. پس از چند ساعت ابتداء خبرگزاری فارس و سپس سیل کاربران و سایت ها و فیسبوک ها آن را بدون ذکر منبع اولیه انتشار (پیک نت) منتشر کردند. و البته اطلاعات درست و غلطی را هم به آن  افزودند. عکس را یکی از همکاران پیک نت در کانادا که شب کار است و هر شب در اینترنت پرسه می زند روی فیسبوک خانوادگی دختر ثابتی یافت و بلافاصله ضبط کرد و برای ما فرستاد. عکس اندک زمانی بعد از فیسبوک دختر ثابتی حذف شد.

پیک نت در همان شماره ۲۴ بهمن درباره عکس جدید ثابتی نوشت:

«این عکس از پرویز ثابتی معاون امنیت داخلی ساواک شاهنشاهی پس از ۴۴ سال در حاشیه تظاهرات علیه انقلاب ۵۷ در لس آنجلس، که بعدا تصحیح کردیم و نوشتیم "فلوریدا" منتشر شد.  آنها که از روی پیک نت مطلب تصحیح نشده و عکس را کپی کرده بودند با همان اشتباه "لس آنجلس" منتشر کردند.

ثابتی در دهه ۵۰ بعنوان مقام امنیتی پس از ماجرای سیاهکل و متعاقب آن نیز چند بار در مصاحبه های تلویزیونی بنام "مقام امنیتی" ظاهر شد و درباره فتوحاتش در سرکوب گروه ها و سازمان های چپ ایران و اعتراف گیری های در زندان سخن گفت. پرویز ثابتی بر خلاف ادعاهائی که این روزها منتشر شده نه شلاق بزن بود و نه شکنجه گر، بلکه مبتکر شکنجه های سیستماتیک در زندان های ایران و بویژه زندان اوین و کمیته مشترک (که در جمهوری اسلامی تبدیل به زندان توحید شد) بود. شکنجه گران معروف ساواک در دهه مخوف ۵۰ (از جمله آنها که عکسشان را با عکس ثابتی منتشر کرده ایم) تربیت شدگان ثابتی بودند که هم شکنجه می کردند و هم بازجوئی. ثابتی دوره امنیتی و شکنجه زندانیان سیاسی را در اسرائیل دیده بود و در آستانه انقلاب ۵۷ نیز وقتی از ایران گریخت راهی اسرائیل شد و تا چند سال پیش نیز ساکن اسرائیل بود اما اکنون ساکن امریکاست. چهره هائی نظیر او، اخیراً و با این یقین که جمهوری اسلامی بزودی سرنگون می شود در مجامع ظاهر شده اند.»

زندان گوهردشت تهران، زندان عادل آباد شیراز و بخش های مدرن زندان اوین در دهه ۵۰ که سلول های انفرادی آن خود سلول شکنجه سفید بود و تبدیل زندان زنان در ساختمان شهربانی کل کشور در تهران به کمیته مشترک ضد خرابکاری از ابتکارات و نتیجه آموزش های ثابتی در اسرائیل بود. همچنین ثابتی طراح به خدمت گرفتن برخی زندانیان سیاسی بود که زیر شکنجه به زانو در آمده و حاضر به همکاری با ساواک می شدند. از میان آنها کسانی دستچین شده و با انواع ترفندها به درون گروه ها و سازمان های سیاسی رخنه داده شده و کار شناسائی و دستگیری اعضای گروه را انجام میدادند. از جمله این ترفندها، ترتیب دادن فرار برخی زندانیان و پناه گرفتن آنها در سازمان ها و گروه های سیاسی بود که پیشتر در آنها فعالیت می کردند و در ارتباط با همان گروه و سازمان دستگیر شده بودند. شاید "سیروس نهاوندی" از معروف ترین چهره هائی باشد که این وظیفه را بخوبی انجام داد و پس از انقلاب هم از ایران رفت و ناپدید شد. نفوذ در سازمان پر عضو "ساکا" و یا سازمانی مائوئیستی که عباس میلانی  در آن فعالیت می کرد نیز از همین طریق ممکن شد. نمونه هائی از همین نفوذ و شگرد در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و برخی گروه های چریکی غیرمذهبی ذکر می شود که منجر به کشف خانه های تیمی آنها و دستگیری و یا کشته شدن افراد پناه گرفته در این خانه ها در جریان مقاومت مسلحانه در برابر محاصره کنندگان مسلح خانه شد. طراح عملیات به مسلسل بستن گروه ۹ نفره زندانیان سیاسی معروف در تپه های اوین که بیژن جزنی و ضیاء ظریفی از چهره های شاخص آن بودند نیز از طرح ثابتی بود. پس از انقلاب ۵۷ و در دهه مخوف ۶۰ جمهوری اسلامی در زندان اوین و زندان کمیته مشترک که تبدیل شده بود به زندان "توحید" از ابتکارات ثابتی برای شکنجه و اعتراف گیری وسیعاً استفاده کرد و حتی گفته می شود که برخی دست پرورده های او در جمهوری اسلامی به خدمت گرفته شدند و نسل بعدی بازجوها و شکنجه گران ریش به صورت را تربیت کردند و نام شکنجه را گذاشتند "تعزیر". بنابراین، خلاصه کردن بیوگرافی و بقول امروزی ها "رزومه" ثابتی در "شلاق زدن" که اساساً کار او این نبود، حاصل بی اطلاعی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۵ فوریه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: