ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ اسفند  ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پس لرزه‌های مثبت آشتی عربستان و ایران
"نگاه به شرق" ایران
هماهنگ با نگاه عربی شده

 
 

 


پس از تواقفنامه پکن میان ایران و عربستان سعودی، ظاهراً یک سلسله تلاش های مشترک سیاسی در دستور کار است. از جمله برگزاری نشست سران عرب با حضور روسای جمهور سوریه، ایران و ترکیه. حدس زده می شود که هم چین و هم روسیه مشوق و هموارکننده این نشست باشند و در حقیقت آنچه را خود می خواستند از چند ماه پیش انجام بدهند را اکنون به ایران و عربستان واگذار کرده اند. کمک مالی 5 میلیارد دلار عربستان به سیستم بانکی ترکیه که در نوع خود اقدامی برای پیروز بیرون آمدن اردوغان از صندوق آراء انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بود، عربستان و ترکیه را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است.
روزنامه “رأی الیوم” به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: عربستان سعودی تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد تا نشست آتی سران عربی در این کشور را با موفقیت برگزار کند. به همین منظور “فیصل بن فرحان”، وزیر خارجه عربستان در حال تنظیم دیدارها و گفتگوها با مقامات کشورهای مختلف منطقه است.
همزمان با انتشار این خبر وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که بزودی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرده و مراحل اجرای فوری تواقفنامه پکن را فراهم خواهیم کرد. این احتمال قوی است که در دیداری وزیر خارجه عربستان به آن اشاره می کند، مسئله نشست روسای جمهور سوریه، ترکیه و ایران به میزبانی عربستان نیز مطرح شود. بویژه که گفته می شود ریاض قصد دارد از ایران و ترکیه به عنوان مهمان در نشست سران عرب دعوت کند. در یک خبر دیگر "رای الیوم" نوشت که نشست کشورهای عرب و ایران قرار است در پکن برگزار شود. با توجه به سفر رئیس جمهور چین به عربستان و شرکت در اجلاس کشورهای عرب خلیج فارس که در ایران بر سر یک جمله از دهان شی جین پینگ مطبوعات غربگرای ایران جنجال به پا کردند و رابطه نوینی که بین چین و این کشورها برقرار شده، تشکیل نشست سران عرب با حضور ایران در پکن بسیار محتمل است.

به كانال تلگرام پيك نت بپيونديد:
https://telegram.me/pyknet


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۴ مارس ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: