ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ دی ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چین وکره شمالی هشدار دادند

مثلث "ناتو"ی آسیائی

علیه چین و کره شمالی

 
 
 

 

 

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از "نسخه آسیایی ناتو" که امریکا و ژاپن در تدارک آن  هستند و کره جنوبی نیز به آن وصله خواهد شد بشدت انتقاد کرد و به آن دو کشور هشدار داد که دست از این طرح بردارند. او گفت ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ انواع مختلفی از سلاح های هسته ای را در کره جنوبی مستقر کرده است تا فشار بر پیونگ یانگ را افزایش دهد و همچنین همکاری با ژاپن را برای تشکیل یک بلوک نظامی جدید به عنوان نسخه آسیایی ناتو علیه کره و چین افزایش داده است.

در همین ارتباط  وبسایت انگلیسی رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد: ایالات متحده آمریکا و ژاپن به تازگی از طرح‌هایی در جهت تحکیم اتحاد نظامی میان دو کشور برای تقویت تلاش‌ها به منظور مقابله با تهدید‌های کره شمالی و چین رونمایی کرده‌اند.

تلاش ژاپن برای برپائی نشست «۲+ ۲» آمریکا و ژاپن در واشنگتن همین هدف را دنبال می کند، هدفی که از آن بوی بیداری دوباره فاشیسم می آید.

ژاپن مقدمات اجلاس G7 را در هیروشیما، زادگاه نخست وزیر فومیو کیشیدا، در ماه مه آغاز کرد. به همین منظور، کیشیدا به یک تور دیپلماتیک بزرگ با بازدید از پایتخت های همه کشورهای عضو G7 را شروع کرده است. توکیو این واقعیت را کتمان نمی کند که نشست رهبران غرب بر دو موضوع مهم متمرکز خواهد بود - تحریم های شدیدتر علیه روسیه و در عین حال افزایش عرضه تسلیحات به رژیم کیف و افزایش توانایی هایی نظامی علیه چین.

اقدامات مشترک علیه روسیه و چین در نشست ژاپنی - آمریکایی در قالب «۲ + ۲» که در ژانویه با حضور وزرای دفاع و خارجه دو کشور برگزار شد، بررسی شد. به یاد بیاورید که در سال ۱۹۵۱، ژاپن وارد یک ائتلاف نظامی با ایالات متحده شد که "پیمان امنیتی" نامیده شد. محتوای اصلی این توافق، موافقت توکیو با حضور نامحدود نظامی آمریکا در خاک ژاپن و اعلام روسیه، چین و کره شمالی بعنوان مخالفان ایالات متحده است.

خبرگزاری کیودو چوشین می نویسد: "مقامات ارشد ژاپن و ایالات متحده بر سر این موضوع توافق دارند که  چین بزرگترین چالش استراتژیک در منطقه هند و اقیانوس آرام و حتی فراتر از آن است.

ژاپن از هم اکنون توسعه سیستم های موشکی دوربرد را آغاز کرده است و همچنین موشک های کروز تاماهاوک را از ایالات متحده خریداری خواهد کرد.

همسایگان ژاپن نمی‌توانند نگران بیداری دوباره اژدهای نظامی زاپن نباشند. وزیر خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ژاپن گفت: "همسوئی قابل توجهی بین استراتژی های ما و ژاپن وجود دارد. تعهد ژاپن به افزایش قابل توجه بودجه نظامی و سرمایه گذاری در زیرساخت ها و قابلیت های نظامی اتحاد ما را تسریع خواهد کرد."

در بیانیه مشترک دو وزیر خارجه آمده است: « ماده ۵ پیمان همکاری و تضمین امنیت متقابل میان ایالات متحده و ژاپن در مورد جزایر سنکاکو [دیائویو] اعمال می شود.

پکن از جهت گیری ضد چینی نشست «۲ + ۲» ابراز نگرانی کرد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در ۱۳ ژانویه گفت که ایالات متحده آمریکا و ژاپن باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارند . از ایجاد دشمنان خیالی دست بردارند و تضعیف ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه را کنار بگذارند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: