ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ آبان ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
  براى راه اندازى اينترنت ملى
جلب اعتماد مردم
مهم تر از تحريم اروپا و امريكا
 
 
 

 

 

اتحادیه اروپا شرکت ایرانی ابرآروان را که خدمات فنی به پلتفرم های داخل کشور می دهد تحریم کرد. یک سلسله از پیام رسان های ایرانی نیز مانند سروش پلاس، بله، روبیکا، ایتا و غیره از گوگل پلی حذف شده اند. از میان این پیام رسان ها، ایتا تقریبا مشابه تلگرام و روبیکا مشابه اینستاگرام است. برخی دیگر مانند بله و سروش پلاس ترکیبی از امکانات تلگرام و واتساپ هستند و مهمتر اینکه با شماره تلفن های خارج از کشور نیز می توان به ایندو متصل شد. یعنی ایرانیان خارج کشور نیز می توانند از این طریق به بستگان خود در ایران وصل یا در کانال ها عضو شوند. اتفاقی که روی داده دارای ابعاد گوناگون است.

از نظر فنی تعجیل اتحادیه اروپا در اعمال تحریم ها نسبت به این پیام رسان ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی به پلتفرم های ایرانی بدلیل نگرانی و آگاهی از ظرفیت فنی بوجود آمده این پیام رسان هاست. ظرفیتی که فی نفسه امری مثبت برای ایران است.

ولی بخش بعدی و مهمتر جنبه سیاسی موضوع است که این نیز خود دو بعد دارد. بعد نخست از زاویه اروپا و امریکاست که نگران هستند اگر برنامه های داخلی جایگزین آمریکایی و اروپایی شوند آنها هم نظام جمع اوری اطلاعات را از دست دهند و هم از تاثیرگذاری بر افکار عمومی ناتوان شوند. و این غیر از جنبه تجاری مسئله است. جنبه سیاسی دوم از نظر ایران است که مردم به برنامه های داخلی اعتماد ندارند. یعنی این برنامه ها هرقدر هم از نظر فنی و ساختاری قوی شوند تا اعتماد بوجود نیاید شمار زیادی از آنها استفاده نخواهند کرد یا حداقل نمی توانند جایگزین برنامه های خارجی شوند.
 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: