ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ مهر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ایتالیا با ائتلاف برنده انتخابات

به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

وب سایت آلساندرو فیگوس

 
 
 

 

 

مصاحبه کامران هاسانوف با پروفسور آلساندرو فیگوس، دکتر علوم سیاسی دانشگاه کاسینو و لاتزیوی جنوبی، به کامران هاسانوف ستون نویس وستنیک کاوکازا در مورد انتخابات پارلمانی ایتالیا:

 

«... در پنج سال گذشته، نخست وزیر ابتالیا پیشکار اتحادیه اروپا بود. اما آنچه ما نیاز داریم دولتی است که مورد حمایت مردم قرار گیرد. تفاوت احزاب راست گرا و چپ آشکار است. در میان چپ ها وحدت وجود ندارد، بنابراین رای آن ها پراکنده شد. ايتاليا اميدوار است جورجیا ملونی برخی از مشکلات را حل کند. بحران اقتصادی در ایتالیا پیش از حوادث اوکراین آغاز شد. ما می خواهیم استراتژی روشن تری را برای غلبه بر بحران، راه هایی برای حل مشکل عرضه گاز ببینیم. من مطمئنم ملونی رهبر خوبی خواهد بود. او پتانسیل و دانش لازم برای شروع تغییرات در ایتالیا را دارد.

- آیا می توان تغییراتی در سیاست خارجی ایتالیا ایجاد کرد؟

-هنوز مشخص نيست . در حال حاضر جرج ملونی رهبر حزب و رهبر ائتلافی است که در انتخابات برنده شد. ما باید منتظر انتصاب رسمی به نخست وزیری بمانیم. اما در هر صورت سیاست هم در رابطه با اتحادیه اروپا و هم در سیاست خارجی تغییر خواهد کرد. البته در داخل ائتلاف نظرات متفاوتی در مورد سیاست خارجی وجود دارد اما هر سه حزب برنده انتخابات بر این باورند که ایتالیا باید نقش جدیدی در اروپا داشته باشد، چرا که ایتالیا بنیانگذار اتحادیه اروپا بود و می خواهد بازیگر واقعی باشد. رم می خواهد نه تنها در کنار فرانسه یا آلمان باشد، بلکه قصد دارد جایگاه مهمی را در داخل اروپا اشغال کند.

در مورد ناتو وقتی در این باره صحبت می کنیم منظور ما روابط با آمریکاست. البته ایتالیا از ناتو کناره گیری نخواهد کرد، روابط با آمریکا را قطع نخواهد کرد. یکی از رهبران درون ائتلاف سیلویو برلوسکونی است که طرفدار استفاده از قدرت دیپلماسی برای حل مشکلات است. برای ما مشکل گاز بسیار جدی است. بدون گاز، شما نمی توانید اقتصاد جدیدی بسازید. بدون آن همیشه در بحران خواهیم بود.

- آیا دولت جدید می تواند تصویب تحریم های ضد روسیه را کند کند کند؟

- روابط با روسیه تا به حال در دستور کار ائتلاف نبوده است. تاکید بر ادامه همکاری در داخل اروپا و با شریک سنتی خود، ایالات متحده است. ملونی به مشکل لیبی اشاره کرده است. این موضوع برای ایتالیا بسیار مهم است، چرا که لیبی بسیار به ما نزدیک تر از اوکراین است. مشکلات زیادی با لیبی وجود دارد. در گذشته شریک خوب ما بود اما پس از سرنگونی قذافی لیبی به مشکل ایتالیا تبدیل شد. ملونی معتقد است که این مشکل با نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه ارتباط است که استراتژی اشتباهی را در مورد لیبی انتخاب کرد. این امر منجر به اشتباهات فرانسه نه تنها در لیبی، بلکه در سراسر آفریقا شد.

- اما ایتالیا در زمان برلوسکونی نیز پایگاه های خود را برای عملیات علیه قذافی فراهم کرد...

-برلوسکوني ديبلمات خوبيه او روابط خوبی با آمریکا، با کشورهای اروپایی دارد. او معتقد است که ایده های جدید و فرصت های جدید برای دیپلماسی برای حل مشکلات مورد نیاز است. برلوسکونی در گذشته زمان زیادی را صرف ایجاد روابط خوب با هر دو کشور آمریکا و روسیه کرد. ما همچنین روابط خوبی با آذربایجان و قزاقستان داریم که تامین کنندگان مهم منابع انرژی هستند. در سال های اخیر مشکل بزرگ ما اوکراین نبوده بلکه لیبی بوده است. به مهاجران ارتباط دارد. ائتلاف برنده انتخابات رویکرد متفاوتی نسبت به مشکل مهاجرت دارد، رویکردی متفاوت نسبت به مسائل لیبی.

- به نظر شما بحران اوکراین چگونه می تواند به پایان برسد؟

- سیاست ایتالیا در ۲۵ سپتامبر تغییر کرد. جرج ملونی و دیگر احزاب ائتلاف از نزدیک با کلیسا همسو هستند و پاپ فرانسيس صلح ميخواد . پاپ از این که سلاح به اوکراین عرضه می شود خوشش نمی آید و این بسیار مهم است. او معتقد است که صلح تنها از طریق دیپلماسی قابل دستیابی است. ما باید ایتالیایی بمانیم، باید اروپایی بمانیم و باید از پاپ حمایت کنیم. ما باید این پیام را به اتحادیه اروپا و آمریکا منتقل کنیم. علاوه بر این برلوسکونی شخصاً هم ولادیمیر پوتین و هم جو بایدن را می شناسد. این پتانسیل را دارد که ایده های جدید را در اروپا ترویج کند. وقتي در مورد اروپا حرف ميزنم منظورم روسيه هم هست . ما به راه حل های دیپلماتیک خوبی نیاز داریم. مردم سیاستمداران را نمی فهمند، نمی فهمند که چرا ما چنین تحریم های سختی را علیه روسیه اعمال می کنیم. ایتالیایی ها هیچ اطلاعاتی از طرف روسیه ندارد، هیچ اطلاعاتی در مورد آنچه پس از سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، در مورد دونباس ندارند.

متاسفانه در طول 30 تا 40 سال گذشته سازمان ملل نقشی را که پس از جنگ جهانی دوم داشت از دست داده است. سازمان ملل دیگر مسائل را حل نمی کند. این امر نه تنها در مورد مشکل امروز اوکراین صدق می کند بلکه مشکلات آفریقا، در میانمار، در آمریکای لاتین را حل نمی کند. خلاصه اینکه ما یک سازمان بین المللی داریم که تعداد زیادی از کشورها، تقریبا همه کشورهای جهان را شامل می شود، اما قدرت حل مشکلات را ندارد. لازم است فضاي جديدي براي روابط بين المللي بسازيم و قانون جديد بين المللي را توسعه دهيم. آمریکا سازمان ملل را در نظر نمی گیرد و درگیری های زیادی در جهان وجود دارد، نه تنها در اوکراین. به عنوان مثال درگیری بر سر قره باغ از سال ۱۹۹۱ به طول انجامد. سازمان ملل متحد ۳۰ سال است که نتوانسته است این مشکل را حل کند. ترانسنیستوریا، اتیوپی، سومالی، یمن، کنگو، مالی، مشکل مواد مخدر در مکزیک و کلمبیا - من نمی بینم که آنها به همین توجه کنند. اگر ما صلح بخواهیم، همان طور که پاپ فرانسیس گفت، باید مطمئن شویم که صلح همه جا هست. البته من موافقم که بحران اوکراین باید حل شود اما توقف درگیری ها در یمن، سوریه و افغانستان نیز ضروری است. این نظر من است و همچنین نظر بسیاری از مردم که به ائتلاف پیروز در انتخابات ایتالیا رای دادند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: