ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۱ مرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رهبری جهانی امریکا

زیر ضربات چین و روسیه

گلوبال تایمز- ترجمه بابک دریائی

 
 
 

 

 

یک قدرت بزرگ را تنها  با دیدن طرز برخورد آن با مخالفانش می توان ارزیابی کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه از روابط چین و روسیه به عنوان یک رابطه "در حال رشد" یاد کرد که "مایه نگرانی" است، زیرا دیدگاه آنها در بارۀ نظم بین المللی "به شدت با دیدگاه لیبرال" و “با پشتوانه‌های نظام بین‌الملل که حدود هشت دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم برقرار بوده است در تضاد می باشد”.

نگرانی های آمریکا در قبال چین و روسیه نیز در آخرین پوشش گسترده رسانه های غربی درباره اعزام نیروهای چینی به روسیه برای شرکت در رزمایش “وستوک” و هیاهوی به اصطلاح تهدید دو کشورمنعکس شده است.

دزدی که فریاد می زند «آی دزد، دزد را بگیرید». نگرانی ایالات متحده در مورد روابط چین و روسیه محصول اضطراب استراتژیک خود ایالات متحده است. واشنگتن نگران است که نظم بین المللی با محوریت ایالات متحده که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده است، فرو بریزد و هماهنگی بین چین و روسیه در حوزه امنیتی بتواند تأثیر ایالات متحده را در نظم بین المللی که ایالات متحده مدت ها ست بر آن تسلط دارد، خنثی کند.

ژانگ تنگجون، معاون بخش مطالعات آسیا-اقیانوسیه در موسسه مطالعات بین‌المللی چین، گفت: نگرانی استراتژیک ایالات متحده از این واقعیت ناشی می‌شود که ایالات متحده در حال افول است.  وی افزود: ایالات متحده در صدد است تا موقعیت رقابت استراتژیک خود را با چین و روسیه به طور همزمان هم در سمت اوکراین و هم در سمت آسیا-اقیانوسیه حفظ کند. در چنین شرایطی، اگر چین و روسیه به یکدیگر نزدیک شوند، بر استقرار منابع آمریکا در این دو جهت تأثیر می گذارد و مانع از تلاش آن برای تسلط بر نظم منطقه ای می شود. قدرت کنونی ایالات متحده اجازه نمی دهد که بر هر دو سو تمرکز داشته باشد.

عدم تطابق قدرت ایالات متحده با ذهنیت آن در نگاه به خود به عنوان شماره یک جهان، ریشه اصلی انشقاق و هرج و مرج کنونی در جهان است.  ژانگ بر این عقیده بود که اصل مشکل این نیست که چین و روسیه  کاری کرده اند یا نکرده اند، بلکه این است که آیا ایالات متحده و غرب می توانند بر ترس و اضطراب خویش درمورد زوال خود غلبه کنند.

از منظر نظم بین المللی، آمریکا برجسته ترین نماینده هژمونیسم است، در حالی که چین و روسیه در واقع از نظم، انصاف و عدالت بین المللی دفاع می کنند. کوی هنگ، دستیار محقق در مرکز مطالعات روسیه در دانشگاه عادی چین شرقی، معتقد است که همکاری استراتژیک بین چین و روسیه شتاب مثبتی را به جامعه بین‌المللی تزریق می‌کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۱ آگوست ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: