ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۱ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تفسیر روزنامه اومانیته از جنگ اوکراین- ترجمه آذرنگ

اکنون باید مذاکره صلح کرد

فردا می تواند دیر باشد!

 
 
 
 
 

 

مانند یک سکانس طولانی دیپلماتیک، جنگ در اوکراین بخش اصلی گفتگوهای سران گروه 7 و سران ناتو را به خود اختصاص داد. آیا ناتو تمایلی به مذاکرات صلح دارد؟

 همزمان با پایان اجلاس G7 (آلمان، ایالات متحده، فرانسه، کانادا، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا) در" آلپ باواریا " در آلمان ، نشست سران اتحاد آتلانتیک (ناتو) سه شنبه گذشته در مادرید افتتاح شد. همزمان با این دو اجلاس ارتش روسیه در شمال دونباس در حال پیشروی است.

پس از به دست گرفتن کنترل Severodonetsk در منطقه  Lugansk، ارتش روسیه تلاش می کند لیسیچانسک، باخموت، کراماتورسک، اسلویانسک را به دست آورد. به نظر می رسد این گام روسیه برای کنترل کل حوزه معادن در شرق اوکراین است. حملات روسیه همچنین چندین شهر را در پشت جبهه هدف قرار داد - کیف، خملنیتسکی، لویو، چرنیگوف...

جنگ وارد پنجمین ماه خود شده است، اما هیچ نشانه ای از پایان سریع نبرد وجود ندارد.  بخش وسیعی از دونباس در تصرف  ارتش روسیه است و رهبران حاضر در G7 روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک متعهد شدند به حمایت مالی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک خود تا زمانی که لازم باشد ادامه دهند.

زلنسکی درپیامی به این دو اجلاس از آنها خواست تا قبل از پایان سال برای پایان دادن به جنگی که کشورش را ویران می کند، تمام تلاش خود را به کار بگیرند. البته هنوز زمان مذاکره با روسیه فرا نرسیده است. اوکراین باید ابتدا مواضع خود را تحکیم کند. ایالات متحده تا حد زیادی به این فراخوان پاسخ داده است واشنگتن در هفته های اخیر شروع به ارسال سامانه های راکت انداز متحرک هیمارس (سیستم موشکی توپخانه با تحرک بالا) با برد 80 کیلومتر کرده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مقامات آمریکایی در آستانه اجلاس ناتو همچنین تحویل سیستم پیچیده موشک های زمین به هوای «میان برد و بلند برد» به نام ناسام (سلاح نروژی پیشرفته زمین به هوا) را تأیید کردند. سیستم موشکی ساخت شرکت آمریکایی "ریتون " و گروه نروژی Kongsberg .

در این جنگ نیابتی که در آن ایالات متحده و ناتو با روسیه درگیر هستند، سازمان سیا حضور خود را در کیف تأیید می کند که به طور مخفیانه در اوکراین، عمدتاً در کیف، فعالیت می کنند. پس از تنش ها در اطراف "کالینینگراد"، مسکو اعلام کرد که در حال انتقال موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای به بلاروس، کشوری که از شمال با اوکراین همسایه است و چندین کشور دیگری که عضو ناتو می باشند  می فرستد.

رئیس جمهورروسیه در دیدار با همتای خود الکساندر لوکاشنکو تائید کرد : در چند ماه آینده سامانه‌های موشکی تاکتیکی اسکندر-ام را به بلاروس منتقل خواهیم کرد که می‌توانند از موشک‌های بالستیک یا کروز در نسخه‌های متعارف و هسته‌ای استفاده کنند.

در اوکراین و جاهای دیگر، صداهای مخالف در حال افزایش است. در ایالات متحده، آکادمیک "جرارد توال "معتقد است که غرب باید به کی‌یف در پایان جنگ کمک کند. "همه می خواهند اوکراین برنده شود." تعداد کمی با جزئیات مشخص می کنند که این واقعاً به چه معناست و چند اوکراینی برای ایده پیروزی قربانی خواهند شد. آنها مبارزه اوکراین را با عباراتی قهرمانانه معرفی می کنند، آنچه را که مطلوب است بر آنچه محتمل است و ایده آل را بر آنچه واقع بینانه است ترجیح دادند.

چندین منبع دیپلماتیک اعلام کردند  که سفر سه رهبر (آلمان، ایتالیا، فرانسه) به کی‌یف در 16 ژوئن برای حمایت از الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا، با واکنشهای منفی برخی از رهبران  کشورهای عضو اتحادیه اروپا رو خواهد شد.

نخست وزیرجنگ طلب  بریتانیا، بوریس جانسون، به  رئیس جمهور فرانسه، نسبت به وسوسه یک راه حل از طریق "مذاکره اکنون» هشدار داد. در مجله آمریکایی  The Nation، روزنامه‌ نگار انگلیسی "آناتول لیون" برعکس فوریت آتش ‌بس را تأیید می‌کند. او تحلیل می‌کند که «منافع اوکراین و بشریت ایجاب می‌کند که ما اکنون به دنبال سازش باشیم، نه پس از سال‌ها رنج و ویرانی. اروپایی‌ها بیش از حد متفرق و مطیع ایالات متحده هستند و به همین دلیل نمی‌توانند یک استراتژی صلح مستقل مؤثر اتخاذ کنند.

یکی از مقامات  روسیه  تحلیل می‌کند : " زمانی که آخرین اهداف به دست آمد، تضمین امنیت خاصی برای ساکنان دو جمهوری (DNR و LNR) و دستیابی به اهداف جنگی خاص (امنیتی، کریمه و غیره) ما وارد برای مذاکرات آماده خواهیم  شد.

. Guerre en Ukraine. Kiev affaiblie, l’Otan veut se renforcer | L'Humanité (humanite.fr)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: